• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024

ویژه خبری

همایش نخستین کاربرد متاورس ایرانی در ارتباطات برگزار شد مدیر اکتشاف از مناطق عملیاتی جنوب کشور بازدید بعمل آورد منتخب بانک صادرات ایران در روز تعطیل پنجشنبه فعال هستند افزایش ۵۶ درصدی سود خالص بانک صادرات ایران نشست استمرار موفق طرح فروش بیمه نامه حامی خانه و خانواده برگزار شد رشد بیش از ۱۳۰۰ درصدی کارمزد خدمات ارزی بانک آینده کرمانشاه بر مدار اینترنت فوق سریع فیبر نوری قرار گرفت صورت های مالی سال ۱۴۰۲ بانک کشاورزی تصویب شد شکستن رکورد تاریخی تولید پلی اتیلن در پتروشیمی امیرکبیر در چهار ماهه نخست سال جاری معرفی پروژه Net Zero شرکت نستله: راهکاری برای آینده‌ پایدار افتتاح ۱۰۱۵ اُمین سایت ۵G ایرانسل توسط وزیر ارتباطات توسعه اقتصادی کشور ها بدون تبادلات بین المللی امکان پذیر نیست اضافه شدن هزینه ۲۰هزار تومانی هلال احمر به حق بیمه اربعین «رسانا»، جدیدترین صندوق سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه در هفتم مرداد ماه پذیره‌نویسی می‎شود روی خط سند راهبردی ۵ ساله رو به جلو حرکت می‌کنیم تمدید جشنواره ستارگان زندگی بیمه ایران

0

ترسیم مدل شایستگی در سازمان‌ها، یک ضرورت یا یک انتخاب؟

  • کد خبر : 109286
  • 02 اسفند 1402 - 12:46
ترسیم مدل شایستگی در سازمان‌ها، یک ضرورت یا یک انتخاب؟

تصور کنید که در حال ساختن یک تیم با عملکرد بالا هستید و به افرادی مناسب با دانش و مهارت‌های مناسب نیاز دارید. اما چطور می‌توان «مناسب» را تعیین کرد؟ یک مدل شایستگی می‌تواند همان چیزی باشد که سازمان‌ها به آن برای پاسخ به این سوال نیاز دارند. مدل‌های شایستگی یا چارچوب‌هایشایستگی برای متخصصان نیروی […]

تصور کنید که در حال ساختن یک تیم با عملکرد بالا هستید و به افرادی مناسب با دانش و مهارتهای مناسب نیاز دارید. اما چطور می‌توان «مناسب» را تعیین کرد؟

یک مدل شایستگی می‌تواند همان چیزی باشد که سازمان‌ها به آن برای پاسخ به این سوال نیاز دارند. مدل‌های شایستگی یا چارچوب‌هایشایستگی برای متخصصان نیروی انسانی یک ابزار بسیار مهم هستند. این ابزار قدرتمند، مهارتها، دانش و رفتارهای مورد نیاز برایموفقیت در یک شغل را ترسیم میکند. در ادامه این مطلب به تعریف مدل شایستگی، مزایای استفاده از آن و انواع شایستگی‌ها می‌پردازیم.

مدل شایستگی چیست؟

مدل شایستگی دستورالعملی است که بخش منابع انسانی ترسیم می‌کند تا مهارت‌ها، دانش و الزامات رفتاری خاصی را در سازمان‌ها تعیین کنداین مدل به کارمندان کمک می‌کند که کار خود را بهتر انجام دهند. مدل‌هایشایستگی در واقع موفقیت عملکرد در سازمان را برای هر شغل تعریفمی‌کنند. این مدل برای شیوههای استخدام، مدیریت استعداد، آموزش و ارزیابی عملکرد استفاده میشود.

بعضی از سازمان‌ها باور دارند که با ایجاد بستر کاری مناسب، میتوانندفضای کاری را برای افراد ایجاد کنند که در آن احساس خوبی در انجام کارهایشان داشته باشند، برای مثال گروه وطن‌زرین مدل شایستگی‌ای ترسیم کرده تا فضای کاری را بهبود دهد و از طریق آن بتواند انتظارات رفتاری خود را به‌صورت شفاف به سازمان و افراد نشان دهد.

شرح شغل و مدل شایستگی چه تفاوتی دارند؟

شرح شغل و مدل شایستگی تقریباً شبیه هم هستند زیرا به نظر می‌رسدهر دو بیان‌کننده این هستند که یک کارمند باید در شغل خود چه کارهای انجام دهد. اما با هم چه تفاوتی دارند؟

شرح شغل خلاصهای کلی از مهارتهای مورد نیاز برای یک شغل است، اما مدل شایستگی به رفتارهای خاصی اشاره دارد که یک کارمند باید در محل کار انجام دهد تا بتواند موفق شود.

مزایای استفاده از مدل شایستگی

سازمانهایی که یک مدلهای شایستگی کاملاً تعریف شده را برای خود ترسیم کرده‌اند، به موفقیت‌های بزرگ‌تری دست می‌یابند. اکثر مدیران ادعا می‌کنند که مدل‌های شایستگی برای موفقیت عملکرد سازمانشان بسیارمهم است.

برخی از مزایای پیادهسازی مدل شایستگی برای سازمانها:

تعیین یک جهت مشخص برای عملکرد نیروی انسانی که با اهداف و استراتژیهای سازمانی همسو باشد.
قادر ساختن دپارتمان منابع انسانی برای داشتن درکی دقیق از تمام تواناییها و مهارتهای کارکنان  
توانمندی دپارتمان منابع انسانی و آموزش برای شناسایی نیازهاییادگیری و توسعه (L&D)  
تسلط کارمندان بر مهارتها و رفتارهای مورد نیاز آنها در نقش هایشان  
توانمند ساختن سازمان‌ها در پیگیری مهارت‌های کارکنانشان تا برای نیازهای آینده استراتژی و برنامه‌ریزی همسویی داشته باشند.
ارائه یک سیستم سازگار و منصفانه برای ارزیابی عملکرد

انواع شایستگیهایی که یک مدل را ترسیم می‌کنند

هیچ لیست استانداردی از شایستگیها برای هر شغلی وجود ندارد. نوع شایستگی که در مدل شایستگی آورده میشود کاملا به نیازهای خاص شغل بستگی دارد. به عنوان مثال، شایستگیهای ذکر شده برای یک پیشخدمت رستوران با نیازهای یک حسابدار بسیار متفاوت است.

شایستگیها را میتوان به دستههای مختلفی تقسیم کرد تا درک بهتری نسبت به نوع اطلاعاتی که شامل می‌شوند، به ما بدهند، مانند:

۱٫ شایستگیهای اصلی

شایستگیهای اصلی شامل مهارتهای پایه مورد نیاز سازمان برایهمه کارکنان است و از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، زیرا این شایستگی‌ها به ارزشها، فلسفه و اهداف هر سازمان بستگی دارد، اما میتواند شامل الزامات اساسی مانند مهارتهای ارتباطی یا کار تیمیباشد. اکثر مشاغل به یک عنصر اساسی نیاز دارند تا افراد بتوانند تا حد خوبی در کنار افراد دیگر کار کنند.

اهداف سازمان در شایستگیهای گستردهای منعکس میشود که قدرت و منحصر بهفرد بودن سازمان را منعکس میکند.

۲٫ شایستگیهای عملکردی

شایستگیهای عملکردی، مهارتها و رفتارهای خاص شغلی هستند که برای هر نقش، منحصر بهفرد هستند. شایستگی‌های عملکردی بایدتوصیف کنند که چه رفتارها یا مهارت‌هایی باید انجام شوند تا کارمند در موقعیت خود بهترین عملکرد را داشته باشد.

۳٫ شایستگیهای رهبری

شایستگی‌های رهبری اغلب برای نقش‌های مرتبط با نظارت و مدیریتاستفاده می‌شود، اگرچه می‌توان آن را برای هر موقعیت شغلی که به یککارمند برای رهبری دیگران نیاز دارد نیز اعمال کرد. این شایستگی‌هاشامل مهارتهای رهبری و رفتارهایی مانند تواناییهای تصمیمگیریمی‌شوند.

در آخر باید بگوییم که مدلهای شایستگی باعث میشوند محیط کارییکپارچهتری در سازمان به وجود بیاید چرا که اگر افرادی که دارایمهارتهای لازم هستند را در کنار هم قرار دهیم، بیشتر احتمال دارد که بتوانند در یک محیط یکسان با یکدیگر کار کنند. هدف مدلهایشایستگی که معمولا به کمک واحدمنابع انسانی و با کمک مدیران ترسیممیشوند؛ این است که بتوانند محیط کار و کارمندانی کارآمدتر و بهرهورتر به ارمغان بیاورند.

منابع:

https://www.valamis.com/hub/competency-model

*******

درباره گروه وطن‌زرین

گروه صنعتی وطن زرین با چهل سال قدمت با استفاده از آخرین و مجهزترین فناوری‌های روز دنیا تا کنون موفق به راه‌اندازی و بهره‌برداری از ده‌ها سایت تولیدی و خدماتی، در چهار دسته متنوع کسب و کار شده است.

صنعت کالاهای تند مصرف (FMCG)
صنعت آبزی پروری
فروش مستقیم
صنعت IOT

حوزه‌های فعالیت ناهمگون، تعدد کسب و کار ، گستره جغرافیایی و توجه به مولفه‌های توسعه پایدار موجب شده تا فرصت‌های مناسبی برای توانمنـدسـازی جامعه، کسب تجربه‌های نو و توسعه توانمندی‌های فردی کارکنان ایجاد شود.

گروه وطن‌زرین مفتخر است که پس از تلاش‌های مداوم تیم رهبـری و کارکنان شـایسته خود، رهبری بازار را در بخش‌های تولید غذای آبزیان و محصولات سلولزی در اختیار دارد و با استفاده از منابع موجود و کارکنان پـرتلاش، در جهت دستیابی به مـوفقیت‌های بیشتر و رسالت جهانی خود در حرکت است.

برای اطلاعات بیشتر و آگاهی از برندهای گروه  وطن‌زرین و دنبال کردن اخبار این گروه به وبسایت https://www.vatanzarin.com/fa/ مراجعه کنید.

لینک کوتاه : https://sedayepool.ir/?p=109286

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها