- صدای پول - https://sedayepool.ir -

معاون اتکایی و امور بین‌ الملل بیمه کوثر بیان کرد: صنعت بیمه نیازمند افزایش ظرفیت پذیرش اتکایی

صنعت بیمه با ظرفیتی بالغ بر ۶هزار و ۷۶۰میلیارد تومان برای عملیات قبولی اتکایی، نیازمند افزایش این ظرفیت است.

 

به گزارش صدای پول از  روابط‌عمومی بیمه کوثر، معاون اتکایی و امور بین‌الملل شرکت در گفت‌وگو با خبرنگار تجارت آنلاین، ضمن بیان این مطلب، تصریح ‌کرد: در قبولی اتکایی با توجه به ظرفیت موجود، امکان بررسی دقیق ریسک‌ها و در نتیجه انتخاب مناسب‌ترین آن برای شرکت پذیرنده وجود دارد. به علاوه، معمولا رشته‌های بیمه درمان و اتومبیل که سبب اصلی زیان‌ده بودن عملیات بیمه‌گری شرکت‌های بیمه‌ای است، در قبولی اتکایی با حساسیت بسیار بیشتری بررسی می‌شود و اساسا قبولی اتکایی در این دو رشته بسیار بسیار کم است.
محسن امیری‌زاده یکی از اصول مهم در بحث اتکایی را توزیع جهانی ریسک دانست و گفت: بر مبنای آموزه‌های بیمه‌ای و برای جلوگیری از ضررهای سنگین احتمالی، لازم است که حتما ریسک‌های موجود در داخل به کشورهای دیگر منتقل شود. در خصوص قبولی اتکایی از کشورهای خارجی نیز باید نهاد ناظر، یعنی بیمه مرکزی، مجوز قبولی از خارج را صادر کند.
وی افزود: با توجه به تحریم‌ها، در عمل، پذیرش و واگذاری اتکایی از کشورهای خارجی در سال‌های اخیر با سختی‌های جدی و عدیده‌ای مواجه شده، این مشکلات به گونه‌ای بوده که تقریبا تمامی عملیات اتکایی صنعت بیمه کشور با کشورهای خارجی قطع شده است.
معاون اتکایی وامور بین‌الملل بیمه کوثر با بیان اینکه شرکت بیمه کوثر در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای همکاری اتکایی با شرکت‌های مختلف خارجی انجام داده است، تصریح‌کرد: امیدواریم با گشایش‌ها و تسهیل تراکنش‌های مالی با شرکت‌های خارجی توفیقات خوبی در این زمینه به‌دست آوریم.
امیری‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر بیمه مرکزی مجوز قبولی اتکایی را در صورتی برای بیمه‌گران صادر می‌کند که سه شرط را داشته باشند، خاطر نشان کرد: نخست داشتن سرمایه بالای ۵ هزار میلیارد ریال که خوشبختانه سرمایه بیمه کوثر اکنون نزدیک به ۶هزارو۵۰۰ میلیارد ریال است. در ثانی توانگری شرکت باید بالای ۱۲۰ باشد. سومین شرط نیز حضور ۳ نفر کارمند متخصص در زمینه اتکایی در شرکت بیمه‌گر است که تاییدیه صلاحیت حرفه‌ای بیمه مرکزی را نیز داشته باشند.
وی با بیان اینکه اولین فایده‌ای که قبولی اتکایی برای شرکت بیمه کوثر دارد این است که توانایی خوب شرکت را در سطوح مختلف فنی و مالی نشان می‌دهد، گفت: برای حفظ این مزیت، طبیعی است همواره تلاش برای حفظ شرایط در بالاترین سطح و حتی ارتقای آن، در دستور کار شرکت خواهد بود.
معاون اتکایی و امور بین‌الملل بیمه کوثر درباره منافع قبولی اتکایی برای شرکت بیمه، بیان کرد: از محاسن دیگر قبولی اتکایی می‌توان به سودآوری آن اشاره کرد. در قبولی اتکایی با توجه به ظرفیت موجود در کشور، امکان بررسی دقیق پذیرش ریسک‌های مناسب وجود دارد و این مهم سبب می‌شود که قبولی اتکایی در اکثر مواقع سود خوبی را نصیب شرکت کند.
امیری زاده با بیان اینکه ۱۵ شرکت در صنعت بیمه کشور موفق به اخذ مجوز قبولی اتکایی شده‌اند، تصریح کرد: از این تعداد ۱۳ شرکت به صورت مستقیم عملیات صدور و خسارت در کلیه رشته‌ها را به صورت فعالانه پیگیری می‌کنند که یکی از مزایای آن کمک به ارتقای سطح دانش فنی شرکت‌ها است.