تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 2208 تاریخ انتشار : 11 آذر 1396

صدای پول: بانک مسکن گزارش عملکرد خود در حوزه های مرتبط با تامین مالی مسکن را در بازه زمانی ۱۰۰ روز اول استقرار و فعالیت دولت دوازدهم منتشر و به مسئولان ارشد دولت تحویل داد.

به گزارش  صدای پول به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، این گزارش مربوط به انواع خدمات و تسهیلات ارائه شده و همچنین در بردارنده جزییات برنامه ها و سیاست هایی است که در بازه زمانی اول مرداد ۹۶ تا پایان روز دهم آبان ماه سال جاری از سوی بانک مسکن انجام شده است.

این گزارش در ۱۲ سرفصل کلی از مجموعه اقدامات و خدمات انجام شده و همچنین برنامه ها و سیاست های بانک مسکن در بازه زمانی گفته شده و همچنین تشریح اهداف بانک مسکن تا افق ۱۴۰۰ و بر اساس مهمترین اقدامات انجام شده و یا طرح های در دست اجرا تنظیم شده است و در واقع یک گزارش کار مفصل در خصوص کم و کیف تسهیلات پرداخت شده، اقدامات بنیادین در قالب طراحی و به کارگیری ابزارها و نهادهای نوین تامین مالی و همچنین تببین اهم سیاست ها و برنامه های تامین مالی مسکن تا افق ۱۴۰۰ در قالب یک گام اساسی، محسوب می شود.

«تهیه سند راهبردی بانک» اولین سرفصل توضیح داده شده در این گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه است؛ بانک مسکن با تشریح مهمترین اهداف و برنامه های خود تا افق ۱۴۰۰ نمایی کلی از اهداف تعیین شده برای ۴ سال پیش رو را برای مسئولان ارشد دولت ترسیم کرده است. تشریح افق ۴ سال پیش رو در حوزه تامین مالی مسکن به فعالان بازار مسکن اعم از سرمایه گذاران و مردم این اطمینان را می دهد تا با آگاهی از برنامه های چهار سال پیش رو اقدام به فعالیت و یا سرمایه گذاری در بازار مسکن و ساختمان کنند. در واقع این سند با دو ویژگی عمده فعالیت در حوزه تامین مالی مسکن را برای فعالان این عرصه تا حد زیادی قابل پیش بینی خواهد کرد؛ اولین ویژگی اطلاع و آگاهی همه ارکان و کارکنان بانک مسکن از اهداف ۴ سال آینده این بانک و برنامه ریزی برای دست یابی به اهداف تعریف شده است؛ از سوی دیگر مردم، سرمایه گذاران و همه فعالان بازار مسکن و ساختمان نیز با اطلاع از نوع، سطح و حجم تسهیلاتی که قرار است پرداخت شود، به طور نسبی به نمای شفافی در حوزه تامین مالی حوزه مسکن طی سال های پیش رو دسترسی پیدا می کنند.

این در حالی است که خلا چنین برنامه هایی در سال های گذشته عامل بروز بسیاری از نابسامانی ها و ناپایداری ها در حوزه تامین مالی مسکن بود.

«عرضه عمومی اوراق رهنی از طریق شعب بانک مسکن» دومین سرفصل این گزارش است،شده در این زمینه و همچنین برنامه های آتی خود برای انتشار اوراق رهنی را تشریح کرده است.بانک مسکن در این سرفصل اقدامات انجام «فروش و واگذاری اوراق مشارکت طرح های تملک دارایی های سرمایه ای نیمه تمام دولت به تاریخ انتشار ۹۵/۰۹/۰۹/و تشریح جزییات این اقدام،«برنامه بانک مسکن در راستای توسعه ابزارهای تامین مالی و رونق بخش مسکن»، «اقدامات انجام شده و برنامه های پیش رو به منظور کاهش قیمت تمام شده پول»، «اجرای طرح ضربتی اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج»، «عملکرد بانک مسکن در حوزه اعطای تسهیلات و همچنین عملکرد در خصوص اعطای تسهیلات در حوزه مسکن مهر » از دیگر برنامه ها و اقدامات تشریح شده در این گزارش است.

همچنین بانک مسکن در گزارش ۱۰۰ روزه عملکرد خود به دولت ، جزییات مربوط به راه اندازی و افتتاح «مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن» و همچنین«افتتاح مدرسه شهدای بانک مسکن در شهرستان تنگستان بوشهر و سندرک هرمزگان» و در عین حال گزارشی از کم و کیف «برگزاری آزمون استخدامی بانک مسکن» را شرح داده است.

در این میان «کاهش قیمت تمام شده پول» یکی از مهمترین اقدامات بانک مسکن محسوب می شود؛ بانک مسکن در سال ۱۳۹۶ نیز مشابه سال ۱۳۹۵ با رعایت کامل دستورالعمل های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به کاهش نرخ تمام شده پول خود اقدام نمود به طوری که نرخ تمام شده پول بانک از ۱۹.۰۷ درصد در پایان سال ۱۳۹۵ به ۱۷.۸۶ درصد در پایان مهرماه سال ۱۳۹۶ رسیده است. علت اصلی کاهش نرخ تمام شده پول بانک، کاهش هزینه های بهره ای به علت کاهش نرخ سود سپرده ها در سال ۱۳۹۶ بر اساس دستورالعمل های بانک مرکزی ج.ا.ا است. همچنین افزایش سرمایه بانک به میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال، افزایش منابع سپرده ای خصوصاً در بخش سپرده های تعهدی (صندوق های پس‌انداز مسکن)، افزایش منابع ارزان قیمت (جاری و قرض‌ الحسنه) و عدم تمدید قراردادهای مربوط به سپرده های مدت داری که نرخ سود آن بیشتر از سودهای ابلاغی از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا بوده است از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.

Twitter Google+ Facebook
292 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها