تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 57491 تاریخ انتشار : 21 آبان 1399

معاون حقوقی سازمان بورس گفت: پیش نویس دستورالعمل مربوطه از سوی سازمان تهیه شده است. طبق مقررات برای جمع بندی و تصویب نهایی این دستورالعمل، باید نظر برخی مراجع و نهادهای بیرونی مانند اتاق‌های بازرگانی و تعاون اخذ شود که کار در این مرحله است.

به گزارش  صدای پول ،جعفر جمالی عضو هیأت مدیره سازمان بورس در گفت‌وگو با فارس، ‌افزود: در مورد اینکه مردم از کجا بدانند چه شرکتی دارای مجوز است؟ و اینکه گفته می‌شود تعدادی برای دریافت مجوز سبدگردانی درخواست دادند، اما سازمان مجوز نمی‌دهد، گفت: فهرست و اسامی نهادهای مالی دارای مجوز و شرکت‌های مجاز سبدگردانی و یا مشاوره سرمایه‌گذاری و مانند آن، در سایت و سامانه کدال (codal.ir) در بخش نهادهای مالی وجود دارد و آنهایی که مجوز معتبر فعالیت دارند، معرفی شده‌اند و هر شخص خارج از آن باشد، به عنوان غیرمجاز شمرده می‌‌شود.
جمالی در مورد اینکه آیا درست است که افراد متقاضی در صف دریافت مجوز برای سبدگردانی و مشاوره سرمایه‌گذاری هستند، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار به هر کسی که متقاضی واجد شرایط دریافت مجوز تاسیس و فعالیت انواع نهادهای مالی، باشد، به محض تکمیل مستندات طبق مقررات و بلافاصله مجوز می‌دهد. البته، متقاضیانی هستند که مدارک کامل تسلیم نکرده یا فاقد شرایط مقرر قانونی هستند. طبیعی است این افراد نباید برای دریافت مجوز متوقع باشند، چون معیار و ملاک برای سازمان، قانون است.
جمالی همچنین در مورد صدور مجوز جدید برای کارگزاری گفت: در این مورد از نظر اصولی معاونت نظارت بر نهاد های مالی باید به سوال شما پاسخ دهد، اما چون سوال فرمودید باید عرض کنم که دستورالعمل نحوه و شرایط صدور مجوز کارگزاری در مرحله نهایی شدن است. پیش نویس دستورالعمل مربوطه از سوی سازمان تهیه شده است.  طبق مقررات برای جمع بندی و تصویب نهایی این دستورالعمل، باید نظر برخی مراجع و نهادهای بیرونی مانند اتاق‌های بازرگانی و تعاون اخذ شود که کار در این مرحله است.  اصولا رویکرد سازمان بورس و معاونت نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس این است که شرایط صدور مجوز با لحاظ جمیع شرایط، به دقت  تعریف  شود. تا هرکس که از شرایط لازم برای تاسیس نهادهای مالی برخوردار بود، بتواند مجوز بگیرد.
جمالی در مورد مدت زمان رسیدگی به درخواست‌های تکمیل شده گفت: جلسات هیأت مدیره سازمان به صورت هفتگی برگزار می‌شود، درخواست‌ها برای دریافت مجوز تأسیس نهاد مالی اگر کامل باشد و پاسخ استعلامات مربوطه واصل شده باشد، از سوی معاونت ذیربط در اولین جلسه هیات مدیره طرح و بررسی می‌شود. اگر ادعای تعویق مطرح می شود، مربوط به جایی است که متقاضی مستندات و مدارکی که طبق مقررات مورد نیاز است را تسلیم نکرده است.
وی تاکید کرد: پس موردی نیست که متقاضی کلیه مدارک و پرونده خود را تکمیل کرده و از شرایط لازم برخوردار باشد، ولی در صف دریافت مجوز برای نهادهای مالی بماند.
جمالی در مورد اینکه قبلاً گفته شده بود شرکت‌های کارگزاری امسال وارد بورس می‌شوند و کارگزاران گفته‌اند، ما آماده ورود به بورس هستیم، اما اساسنامه تیپ تهیه نشده است، گفت: بر فرض تصمیم به عرضه شرکت های کارگزاری در بورس، توجه داشته باشید که این امر یک مقدمه مهم دارد. اگر شرکت کارگزاری بخواهد تبدیل به سهامی عام شود و سهام آن به عموم مردم عرضه شود، باید شفاف باشد و شرایط تبدیل شدن به سهامی عام را داشته باشد.
معاون سازمان بورس این را هم گفت: البته در این مورد هیات مدیره سازمان باید تصمیم بگیرد. نظر شخصی اینجانب (و نه رسمی به عنوان  عضو هیأت مدیره سازمان بورس) این است که تبدیل شرکت‌های کارگزاری به سهامی عام قابلیت بررسی و انجام دارد. مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان می تواند این طرح را بررسی و ارایه پیشنهاد کند.

Twitter Google+ Facebook
322 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها