- صدای پول - https://sedayepool.ir -

پمپاژ ارز توسط بانک مرکزی برای مدیریت بازار

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با اشاره به لزوم جلوگیری از تقاضاهای کاذب ارزی، گفت: پمپاژ ارز توسط بانک مرکزی مفید است، زیرا باید بازار ارز را مدیریت کند.

غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده سابق مجلس و رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در گفتگو با خبرنگار ایبِنا [1] درباره عرضه اسکناس دلار در بازار و نبود متقاضی واقعی با وجود رشد قیمت ها، گفت: به نظر می‌رسد دارندگان ارز مایل نیستند به راحتی قیمت آن را کاهش دهند. اصطلاحی در اقتصاد است که براساس آن به این وضعیت “چسبندگی قیمت‌ها” گفته می‌شود به این معنا زمانی که قیمت بالا رود حالت چسبندگی پیدا می‌کند، بنابراین در پایین آمدن مقاومت نشان می‌دهد.

وی درباره پمپاژ ارز از سوی بانک مرکزی بیان کرد: این کار بانک مرکزی طبعا مفید است زیرا باید بازار ارز را مدیریت کند. البته مهم تراز آن این است که تقاضاها را به مدیریت درآورد و به هر تقاضایی پاسخ مثبت نداد.

این نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در این رابطه به تقاضای تبدیل ریال به دلار و سایر ارزها اشاره کرد و افزود: تقاضا برای تبدیل ریال به دلار و سایر ارزها کاملا غیرمعقول است. طلب خروج ارز از کشور که خروج سرمایه تلقی می‌شود، نباید مورد تایید واقع شود، همین طور تقاضاهای ناشی از اقدامات ضد امنیتی بیگانگان در اطراف ایران مانند کردستان عراق، هرات افغانستان یا دبی باید مورد بی‌توجهی قرار گیرد زیرا در این مکان‌ها تیم‌هایی برای خروج ارز از کشور به هر شکلی برنامه‌ریزی کرده‌اند.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در ادامه تصریح کرد: در کنار اینکه باید مانع چنین تقاضاهایی شد، اختصاص ارز را  به کسانی در نظر گرفت که در صدد وارادات کالاها، خدمات و فن‌آوری هستند یا قصد سفر به خصوص برای معالجه دارند، همچنین دانشجویان ایرانی خارج از کشور میزان ارز آنها باید تامین شود.