تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 92158 تاریخ انتشار : 27 آذر 1401

رئیس‌جمهور با بیان اینکه عزمی که هلدینگ خلیج فارس در ایجاد فرصت واقعی بازار برای تولید نوآوری دارد، یک عزم مقدس است ‌که می تواند اتفاقات بزرگی را رقم بزند تأکید کرد: این گروه بزرگ پتروشیمی در گفتمان و عمل پیگیر توسعه دانش بنیان در کشور است.

به گزارش صدای پول از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی در همایش پتروفن با اشاره به وجود بیش از هزار شرکت فناور فعال در صنعت نفت و پتروشیمی بر ضرورت شکل گیری غول‌های بزرگ فناوری در این صنعت تاکید کرد.وی در این همایش که به همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و با حضور شرکت‌های تابعه این هلدینگ و شرکت‌های دانش بنیان در سالن همایش‌های بین‌المللی کوشک وزارت نفت برگزار شد، تصریح کرد:

اگر برای ایجاد چنین مراکزی در صنایع بزرگ و مادری چون نفت و پتروشیمی تلاش نکنیم و با کنسرسیوم سازی چند غول فناوری ایجاد نکنیم، ارزش افزوده این صنایع به نفع دیگر کشورها مصادره خواهد شد و فقط مزیت سرزمینی این منابع عظیم طبیعی برای کشورمان باقی خواهد ماند.رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: هر کشوری مزیت‌ها و فرصت ویژه‌ای مختص خود دارد که باید بهترین بهره را از آن‌ها ببرد. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های سرزمینی ایران هم وجود صنعت نفت در کشورمان است که باید تلاش کنیم با نفوذ فناوری و نوآوری به این صنعت، ارزش افزوده آن را ارتقا دهیم.به گفته دهقانی نفوذ فناوری و نوآوری به صنعت نفت باید از بخش‌های بالادستی این صنعت اتفاق بیافتد.

خیلی از کشورها با استفاده از همین فناوری و نوآوری توانسته‌اند استفاده از منابع طبیعی خود را بهبود بخشند و کارایی اقداماتشان را ارتقا دهند.وی افزود: تا ۵۰ سال پیش تنها داشتن منابع زیرزمینی برای کشورها مزیت و امتیاز ویژه محسوب می‌شد اما امروز اینطور نیست و باید با استفاده از فناوری و نوآوری از این منابع ارزش افزوده و محصولات جدید تولید کرد. ارزش ایجاد شده از تجارت ماده خام با حاشیه سودی که از محصولات فناورانه به دست می‌آید قابل قیاس نیست و بسیار عدد کوچکی است. محصولی که مبتنی بر نوآوری و فناوری تولید می‌شود ۱۰۰۰ برابر محصولات خام حاشیه سود دارند.معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با بیان اینکه فعالان حوزه پتروشیمی باید به این نکته توجه کنند، اگر از فناوری و نوآوری برای تولید محصولات خود استفاده و زنجیره ارزش این صنعت را تکمیل نکنند، به همان اندازه که صاحبان فرصت هستند در شرایط تهدید هم قرار دارند.وی افزود: امروز شرکت‌های دانش بنیان فراوانی در حوزه نفت و پتروشیمی فعالیت می‌کنند و بر اساس آمار ثبت شده در کارگروه تولید بار اول، رتبه نخست درخواست‌ها به صنعت نفت مرتبط می‌شود و عدد ۱۲۰ میلیون دلار در این زمینه ثبت شده است. یعنی به ازای هر دلار سرمایه گذاری، ۸ دلار سود به دست آمده است.
تأمین نیازهای حوزه نفت به کمک فناوران بومیرییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی پر از نیازهای فناورانه در حوزه‌هایی چون تولید تجهیزات دوار، دانش فنی، مواد، کاتالیست ها و غیره است، گفت: همه این نیازها را می‌توانیم با کمک شرکت‌های دانش بنیان و فناوران بومی تأمین کنیم به شرطی که زنحیره ارزش آن به صورت کامل تأمین و تکمیل شود.دهقانی ادامه داد: این کار به اتصال دانشگاه به صنعت هم نیاز دارد. لازم است این اتصال شکل درست خود را طی کند. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری همچنین گفت: هلدینگ خلیج فارس به بزرگ‌ترین بازار در صنعت پتروشیمی دسترسی دارد و با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری برای طرح‌های توسعه‌ای، بزرگ‌ترین بازیگر عرصه توسعه صنعت پتروشیمی کشور است که اگر این سرمایه‌گذاری با برنامه ریزی مناسب و بهره گیری از فناوری و نوآوری همراه شود هم موجب ارزش افزوده این صنعت خواهد شد و هم می‌تواند موجب ایجاد ۵ ابر شرکت فناور در این حوز می‌شود.دهقانی فیروزآبادی، گام‌های معاونت علمی برای حمایت از دانش بنیان شدن صنعت پتروشیمی را بیمه خدمات، کمک به تأمین مالی شرکت‌ها و حمایت‌هایی در سطح حاکمیت عنوان و خاطر نشان کرد: باید برای دانش بنیان شدن صنعت پتروشیمی همه بازیگران دولتی و خصوصی فعال در این حوزه با یکدیگر هم افزایی و همکاری داشته باشند.

Twitter Google+ Facebook
70 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها