تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 87295 تاریخ انتشار : 22 مرداد 1401

 

اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای با حدود ۱۲۶ برند جزو اتحادیه هایی است که اعضای تحت پوشش آن بعنوان بازیگران اصلی در عرصه تامین و توزیع  محصولات و کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها به خوبی ایفای نقش می کنند تا جایی که بالغ بر ۷۰ درصد آنان فعالان  حوزه مواد غذایی و سوپرمارکتی یا همان FMCG می باشند. به طور معمول فعالیت های این شرکت ها همواره پرحجم است؛ به خصوص در فضای کنونی که از یک طرف با مسائلی مانند تغییر قیمت ها، تامین کالاها و مشکلات موجود در تولید برخی از اقلام مواجهیم و از طرف دیگر بحث توزیع کالاها و ایجاد آرامش در  بازار از حیث وفور کالا در اذهان مصرف کننده مطرح است.
به گزارش روابط عمومی اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای به نقل از دنیای اقتصاد، اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای همواره در همراهی با سیاست های هماهنگ دولت در اجرای  وظایف محوله از جمله توزیع کالاهای تنظیم بازاری یا اجرای طرح های حمایتی  با گستره‌ی کشوری تلاش کرده آرامش هموطنان بابت وجود کالاهای اساسی را همانند ایام پاندمی کرونا تامین کند و در خدمت مشتریان و مصرف کنندگان قرار دهد.
از سویی، فروشگاه های زنجیره ای بستری مناسب برای تولید هدفمند و آرامش خاطر به تولیدکننده از حیث بازار امن فروش را فراهم آورده است . از این رو کارشناسان اقتصادی لزوم گسترش این قبیل فعالیت ها  را در سراسر کشور امری اجتناب ناپذیر می‌دانند. اقدامی که منجر به بهینه سازی تولید، کنترل بازار و فرهنگ سازی مصرف خرید در خانوار در کشورهای توسعه یافته شده است. ابزاری که سیاست گذاران را جهت دستیابی به آمار دقیق و شفاف از وضعیت تولید، تامین، توزیع و مصرف کننده از سیستم فروشگاه های زنجیره ای یاری کرده و منجر به سیاست گذاری صحیح و اصولی در حوزه تولید و سایر موضوعات اعم از قیمت گذاری و مباحث مالیاتی می شود.
این مهم نشان از الزام به توسعه فروشگاه های زنجیره ای دارد. تا جایی که در برنامه ششم توسعه هدف گذاری انجام شده برای سهم بازار فروشگاه های زنجیره ای ۲۰ درصد بود، که امروزه سهم حدود ۱۲ درصدی حکایت از عدم تحقق برنامه ششم توسعه را دارد. به روز نبود قوانین، نبود زیرساخت های مناسب، کمبود نیروهای آموزش دیده و متخصص، بیمه، مالیات و … تنها برخی از  مسائل و مشکلات برسرراه توسعه این صنعت مهم در کشور است.
و اما، نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اقتصاد کشورها بسیار مهم است. در همه جای دنیا فروشگاه های زنجیره‌ای توانسته اند قیمت، تامین و  توزیع کالا را کنترل کنند و حتی به عنوان اهرم کمک کننده برای تولیدکننده ها باشند. به عبارتی، فروشگاه های زنجیره ای یک بستر امن برای تولیدکننده ها هستند. هر کالایی که در هر گوشه از کشور تولید شود، فروشگاه های زنجیره ای می تواند این کالاها را در سرتاسر کشور عرضه کنند و به خانه های مردم ببرند و این کالاها را معرفی کنند. طبیعی است که توسعه این فروشگاه ها تاثیر بسیار خوبی در حوزه تولید، توزیع، قیمت گذاری و حتی مصرف دارد. یعنی این شبکه می تواند مصرف مردم را هم کنترل و بهینه سازی کند.
در سراسر دنیا فروشگاه های زنجیره ای نه تنها نقش آفرینان اصلی در حوزه ارائه کالا و خدمات به مردم  هستند بلکه بازوی اجرایی دولت ها در کنترل بازار نیز بشمار می روند. برای مثال در کشورمان تنها بخشی که توانسته به صورت پایلوت طرح کالابرگ الکترونیکی را اجرایی کند، اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای هستند. برخورداری از سیستم های مدرن و تنها با یک برنامه بسیار ساده و مشخص توانسته اند در بخشی از فروشگاه ها این طرح را اجرایی کنند. وقتی قرار است که چنین طرح بزرگ و ملی در کشور اجرایی شود، پس فروشگاه های زنجیره ای باید در همه شهرها و روستاهای کشور حضور داشته باشند که بتوانند در طرح های ملی نقش آفرینی کنند.
در حال حاضر ما در  اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای  با تدوین و ارائه پیش نویس طرح فرانچایز و ارائه آن به  اتاق اصناف ایران درصدد هستیم تا صنوف سنتی  بتوانند قدرت رقابت خود را حفظ کرده و از این طریق ضمن مدرن شدن، کالاهای خود را با استفاده از این شبکه و این سیستم هوشمند توزیع کنند. واقعیت آن است که باید قدرت رقابت وجود داشته باشد تا سه ضلع مصرف کننده، تولید کننده و توزیع کننده  سود ببرد و هم اینکه سیستم نظارتی بتواند نظارت خود را انجام دهد. از طرفی دولت هم بتواند براحتی مالیات خود را وصول کند.
همواره در صحبت های مسئولان بر لزوم توسعه این صنعت تاکید می شود که این امر در برنامه توسعه هم دیده شده است. اما بدیهی است که برای تحقق این هدف دولت باید بسترهای لازم را فراهم کند. چرا که در حال حاضر آهنگ سرعت توسعه کند است و سرمایه گذاران سرمایه خود را به سمت صنعتی انتقال می دهند که برای آنها درآمد و ارزش افزوده به همراه داشته باشد. با این حال می بینیم که امروزه میزان کسب درآمد در این صنعت ناچیز و حتی در برخی موارد متوقف شده است و به همین دلیل اشتیاقی برای سرمایه گذاری در این صنعت وجود ندارد.
به عنوان سخن پایانی باید گفت دولت می بایست با همفکری با فعالان این صنف و صنعت  و به خدمت گیری ظرفیت های فروشگاه‌های زنجیره ای در سراسر کشور و سهولت بخشی در توسعه کمی و کیفی ، ضمن کمک به رشد اقتصادی کشور از لحاظ اخذ مالیات شفاف، اشتغالزایی پویا، رونق تولید  با اخذ آمارهای دقیق و سهولت در نظارت از طریق شفافیت عملکرد اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره‌ای به راحتی بازار را کنترل کرده و گام های مطمئن برای آبادانی میهن عزیزمان ایران  بردارند.
منصور عالی پور- ریاست اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای 
Twitter Google+ Facebook
104 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها