تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 94727 تاریخ انتشار : 20 بهمن 1401

صدای پول/

محمود معلم، عضو انجمن صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی کشوردر نشست خبری اظهار کرد: واقعا با این همه ظرفیت و امکانات نباید این قدر تحت تاثیر تحریم و این گونه مسائل باشیم. اگر بتوانیم حق مطلب را ادا کنیم و به نحو احسن مدیریت کنیم به حد قابل قبولی مشکلات به حداقل می رسد. ظرفیت های خیلی خوبی در کشور ما وجود دارد  یکی از این ظرفیت ها استفاده از دریا و منابع آبی داخل کشور است. 

به گزارش پایگاه خبری صدای پول ،وی افزود: حدود ۴۵۰۰کیلومتر سواحل جنوبی کشور داریم که ۴ استان از این ظرفیت ها بهره مند هستند. از خلیج فارس تا غرب کشور و اقیانوس هند. ۴ استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان. حدود ۲۰۰۰کیلومتر سواحل شمالی کشور داریم. 

عضو انجمن صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی بیان کرد: با این میزان از سواحل سهم ما از شیلات کل دنیا سهم نیم درصد هم نیست. ۲۱۲میلیون تن شیلات در کل دنیا تولید می شود که سهم ما ۶دهم درصد است. سهم ما یک میلیون و ۲۰۰هزار تن است. ۳۵درصد در حوزه آبزی پروری و ۶۵ درصد در حوزه غیرصیادی است. سوال اینجاست که چرا با این همه سواحل و ظرفیت های موجود کشور ما سهم ناچیز در تولید شیلات دارد؟ درست است در جایگاه ۲۳ دنیا هستیم اما عمده تولید شیلات مربوط به هند، چین و اندونزی است. ۷۳ کل شیلات دنیا را  در این سه کشور آسیایی داریم.

معلم خاطرنشان کرد: مصرف سرانه هر ایرانی تقریبا ۱۳کیلو است. عمده مصرف ما به صورت کنسرو ماهی است. از یک میلیون و ۲۰۰هزار تن ۷۰۰هزار تن صید و صیادی است و ۵۰۰هزار تن به صورت حوزه آبزی پروری که ۳۰ درصد مصرف کشور به صورت تن ماهی بوده که به خاطر ترکیبات اضافی مثل روغن و … بحث سلامتی که از پروتئین موجود در ماهی انتظار داریم در کنسرو ها نداریم. از ظرقفیت ها استفاده نمی شود.

وی ادامه داد: وقتی به بنادر جنوبی کشور می رویم در هر بندر و اسکله ای ظرفیتی وجود دارد. این اعدادی که من گفتم به بعد از انقلاب برمی گردد. با این همه ظرفیت و منابع ما برگردیم به سازمان اتکا که مجموعه بزرگ عملیاتی است. جای شیلات خالی بود. در سازمان اتکا زنجیره های بزرگ گوشت قرمز، دام طیور کشاورزی و صنایع غذایی را داریم که شیلات در سال گذشته به یک کارخانه در قائمشهر محدود بود. بادرایت دکتر علوی مدیرعامل سازمان و رئیس هیات مدیره سازمان انجام داند و با توجه به ضرورت اینکه یک پروتئین سالم را در کنار سایر زنجیره های پروتئین کشور داشته باشیم این کار با محوریت مجموعه چابهار انجام شد.

عضو انجمن صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی توضیح داد: قبل ازاینکه وارد ظرفیت های سازمان شوم باید به گزارش فائو اشاره کنم که الان کجا هستیم و در آینده به کجا خواهیم رسید. ما باید قبول کنیم که به سمت اقلیم خشک می رویم و بارندگی در کل دنیا کم است. آخرین گزارش فائو نشان می دهد که ۷۵ درصد پروتئین دنیا از خشکی و ۲۵ درصد از دریا به دست می آید. در سال ۲۰۵۰ این مساله برعکس است. می گوید که ۷۵درصد پروتئین باید از دریا و ۲۵ درصد از خشکی باشد. باید به ظرفیت های شیلات و منابع خداد ادی برویم اگر در این مسیر حرکت نکنیم در آینده به مشکل بر می خوریم.

معلم یادآور شد: در سازمان اتکا زنجیره شیلات از سال گذشته شکل گرفت. مجموعه محوری ما در این موضوع چابهار است. چابهار واقعا یک منطقه و موقعیت بسیار استراتژیک در خاورمیانه است. تنها بندر اقیانوسی کشور است. سواحل جنوبی ما خلیج فارس، دریای عمان، از استان خوزستان تا هرمزگان خلیج فارس را داریم. در چابهار تنها بندری است که به اقیانوس هند وصل است. ۴۵درصد صید کشور در چابهار است. عمده صید آن صید ماهیان صنعتی است. معمولا صید در سه حوزه است. صنعتی که ورودی کارخانجات تن ماهی است. صید تجاری مثل شوریده و حلوا که سر سفره ها مشاهده می شود. صید ماهیانی که از نظر شرعی برای ما مساله دارد و حرام است. این نوع ماهی ظرفیت خوبی برای صادرات دارد و در ارزآوری کشور موثر است. ۱۵۰هزار تن صادرات ماهی داشتیم که ۵۴۰میلیون دلار ارز حاصل از صادرات این ماهی بود و می تواند تا ۴،۵ برابر افزایش پیدا کند. 

وی عنوان کرد: باتوجه به اینکه در چندسال اخیر صحت های زیادی از سواحل مکران شنیدیم از شرقی ترین نقطه کشور تا بندر جاسک این سواحل سواحل مکران است که از نظر موقعیتی حائز اهمیت است. حتی در دوران تحریم تمام بندرهای ایران تحریم بود منطقه چابهار تحریم نبود. حدود ۴هزار تن ظرفیت سردخانه داریم. یک مجموعه خوب بسته بندی و فرآوری ماهی داریم با ظرفیت ۱۰هزار تن در سال.  با برنامه ای که به سازمان دادیم و سازمان نیز حمایت کرد کارخانه بزرگ کنسرو در چابهار داریم که یک کار جهادی انجام دادیم. حدود ۶۵ درصد این مجموعه پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم در اوایل سال آینده به بهره برداری برسد.سالیانه حدود ۳۰میلیون قوطی کنسرو می تواند به بازار داخل و صادرات عرضه کند. پرورش میگو را در اواخر امسال استارت می زنیم و به دنبال آن فرآوری و صادرات میگو. در یک سال و نیم گذشته سعی کردیم که زیرساخت ها را توسعه دهیم و از حمایت های دکتر علوی تشکر می کنم. حمایت وزارت کشاورزی و منطقه آزاد نیز موثر است. حق مردم ایران است که در هر حوزه از ظرفیت ها استفاده شود. در برنامه داریم که تا ۱۴۰۵ سهم ما به حداکثر افزایش بیاید و ۸۰هزار تن تولید شیلات داشته باشیم. 

یک دفتر نیز در آینده نزدیک تا اوایل اسفند در عسلویه به دستور هیات مدیره سازمان خواهیم داشت. باتوجه به اینکه تنوع گونه ای در برداشت صید داریم، صید ما در چابهار با صید در هرمزگان متفاوت است. 

وی افزود: قالب صید در سیستان و بلوچستان به صورت صنعتی است.  در هرمزگان ماهیانی که به صورت شرعی مشکل دارند و پرورش ماهی در قفس انجام می شود. در بوشهر ماهیان تجاری و میگو است. برای اینکه از کل سواحل استفاده بهتر کنیم دو تا سه دفتر در سواحل جنوبی تا سال آینده دایر می کنیم.

عضو انجمن صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی ادامه داد: موضوع بعدی استفاده از منابع آبی و استفاده از آب های پشت سد است. ما بازار خیلی خوبی در نیروهای مسلح داریم. بازارهای نیروی مسلح قبلا معطوف به کنسرو ماهی بود. درست است پروتئین سالمی است اما قابل قیاس با مصرف مستقیم ماهی نیست. ما از سال گذشته تقریبا تغییر رویه دادیم. سالیانه ۷۰ تا ۸۰هزار تن مصرف پروتئین بود که قول دادند ۳۵ درصد ظرفیت را به سمت تولید پروتئین سالم ماهی ببریم. از سال گذشته آغاز کردیم. امسال حدو ۲ هزار تن تعهد ایجاد کردیم. تاکنون ۷۰درصد تامین شد و ۸۰ درصد تا پایان سال تامین می شود. کار خوبی بود. غیر از ماهی جنوب، ماهی قزل آلا پرورشی سردآبی داریم که از آب پشت سد ها مثل آب کارون را استفاده می کنیم. مجموعه بسته بندی را نیز در برنامه داریم که در غرب است. یک دفتر شهر کرد در استان چهارمحال و بختیاری داریم که مسئول تولید، پرورش ماهیان سردآبی است. علاوه بر اینکه مایحتاج بازارهای نیروی مسلح را تامین می کنیم برنامه داریم که برای مجموعه های دیگر نیز نیازها را تامین کنیم. تولید ماهی کپور را نیز در برنامه داریم بتوانیم سبد شیلات را کامل کنیم.

معلم گفت: یک دفتر در شمال کشور در بحث ماهیان خاوری در شرکت شفارود داریم. به خاطر اینکه بتوانیم یکسری غذاهای اقتصادی و ارزان قیمت با کیفیت خوب داشته باشیم با مرکز یونیدو در بندر انزلی همکاری داریم. تولید و فرآوری محصولات غذایی با ترکیب ماهی است که در قالب ۶ محصول بتوانیم عرضه کنیم. مثلا شنسل ماهی، ناگت، میگو و کتلت ماهی و… که سبد خانوار نیروهای مسلح تکمیل شود و به دنبال آن بحث فروشگاهی و آحاد مردم را داریم تا محصولات را ارزانقیمت تهیه کنند. این خلاصه ای از فعالیت ها و برنامه های بود. شرکت ما نوپا است و انشاالله سهم ما را به حدود ۸ درصد افزایش دهیم.

وی درباره میزان سرمایه گذاری این طرحها بیان کرد: در کارخانه کنسرو ۱۵۰میلیارد تومان پیش بینی ماست. در پرورش مزارع ماهی و کارخانه بسته بندی در غرب ۱۰۰میلیارد تومان نیاز است. 

عضو انجمن صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی  درخصوص بازارهای هدف صادرات میگو گفت: دونوع میگو داریم. یکی میگو دریایی و دیگری پرورشی است. در بحث پرورش میگو عمده تولید کشور ۴۰هزار تن است. عمده استان تولید میگو بوشهر است. همان اندازه که تراکم تولید کشور در هرمزگان و بوشهر زیاد است، آسیب پذیری نیرو نیز بالاست. در منطقه چابهار در ظرفیت ۴هزار تن تولید میگو داریم. باتوجه به قیمت تمام شده میگو غیر از ۵درصد مردم به دلیل قیمت بالای آن استقبال زیادی در فروشگاه ها نمی شود. 

معلم خاطرنشان کرد: ۸۵درصد میگو به بازارهای هدف صادر می شود. کشورهای عربی و جنوب شرق آسیا عمده بازارهای صادراتی میگوی کشور است. ارزآوری خوبی دارد. برنامه داریم با همکاری خوبی که با شیراز داریم کارمان در منطقه ؟؟؟ را آغاز کنیم. 

Twitter Google+ Facebook
173 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها