تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 87383 تاریخ انتشار : 23 مرداد 1401

مدیر اقتصادی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) اعلام کرد: ظرفیت های مطلوبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه طلای کشور وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، محمدرضا کریمی با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به پتانسیل و حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در زمینه استحصال فلزاتی نظیر مس و سنگ‌آهن، اکنون با کمک دانش فنی جدید و تجربه موفقیت‌آمیز در زمینه فرآوری فلز طلا، فرصتی ویژه برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به‌منظور خرید و سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم شده است که مورد حمایت سازمان‌های دولتی ذیربط نیز قرار دارد.

وی افزود: براساس آمارهای بخش معدنی کشور، تاکنون در ایران به‌طور متوسط ۳۵۰ میلیون تن ذخیره خاک معدنی دارای طلا شناسایی شده است که با احتساب عیار ۲ گرم بر تن با کارایی ۸۵‌ درصد، ظرفیت تولید حداقل ۶۰۰ تن طلا در کشور وجود دارد.
مدیر اقتصادی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با بیان اینکه مجموعه‌های معدنی و صنعتی کشور، به‌خصوص ایمیدرو) و ایمپاسکو، فعالیت‌های قابل توجهی در حوزه طلا دارند، گفت: سود حاصل از احداث کارخانه و انجام فرآیند استحصال طلا توسط بهره‌بردار، بسیار بیشتر از فروش خاک همان معدن خواهد بود.
وی ادامه داد: با توجه به تیپ و نوع معادن طلا، معمولا در معادن با خاک‌های اکسیده تا سولفوره، برحسب فواصل حمل، عیار خاک ۳/ ۰ تا ۵/ ۱ گرم بر تن برای استحصال توجیه اقتصادی دارد و هر اندازه، محل احداث کارخانه به معدن نزدیک‌تر باشد، صرفه اقتصادی بیشتری خواهد بود.

اتمام تدوین طرح جامع طلا
کریمی با اشاره به اینکه اتمام تدوین طرح جامع طلا تصریح کرد: این طرح در راستای تهیه بانک اطلاعاتی جامع از وضعیت منابع معدنی طلای کشور در شهریور ۹۹ با نظارت مجتمع طلای موته آغاز شد و پس از انجام مطالعات در ۴ فاز، به پیشرفت ۱۰۰‌درصدی رسیده است.
وی افزود: علاوه بر گزارش نهایی تهیه‌شده، سامانه تحت وب نیز به‌منظور دسترسی ذی‌نفعان صنعت طلا طراحی شده است که تا پایان مرداد سال‌جاری بهره‌برداری از آن امکان‌پذیر خواهد بود.
مدیر اقتصادی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با بیان اینکه بهره‌برداری از معادن فلزی طلا، مس و سنگ‌آهن در سطح کشور دارای توجیه اقتصادی زیادی است، گفت: با توجه به شرایط کنونی به‌ندرت می‌توان معدن فلزی مس یا سنگ‌آهن غیرفعال را مشاهده کرد؛ اما در حوزه معادن طلا با توجه به اینکه پتانسیل‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.
وی ادامه داد: علاوه بر توسعه فعالیت‌های اکتشافی در سطح کشور، می توان نسبت به توسعه سرمایه‌گذاری در زمینه استخراج و استحصال طلا با عملیات آماده‌سازی معادن و ایجاد کارخانه‌های تولیدی از سوی بخش‌ خصوصی اقدام کرد.

ذخایر مطلوب طلا در استان های مختلف
کریمی با اشاره به اینکه در سطح کشور در استان‌هایی مانند آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، کردستان، مرکزی، اصفهان، سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی ذخایر مطلوبی از طلا شناسایی شده است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های ایمیدرو و ایمپاسکو و نیز مشارکت سرمایه‌گذاران این حوزه، شاهد افزایش استخراج و تولید این فلز استراتژیک در سطح کشور خواهیم بود.
وی ادامه داد: مجموعه این اقدامات در نهایت به کاهش ریسک دولت و بخش خصوصی در امر سرمایه‌گذاری برای تولید طلا منجر می‌شود. در حال حاضر علاوه بر راه اندازی کارخانه ۲۰۰ تنی طلای هیرد در شرق کشور، معدن طلای خونیک در حال عملیات اکتشاف تکمیلی است و سرمایه‌گذاری آن از سوی هلدینگ سدید با احداث کارخانه ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا تعریف شده است.

استقبال شرکت های بزرگ معدنی برای سرمایه گذاری در حوزه طلا
مدیر اقتصادی ایمپاسکو با اشاره به استقبال شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ کشور از فلز طلا در مقایسه با مس و آهن طی دو سال گذشته گفت: از جمله این سرمایه‌گذاری‌ها، فعالیت شرکت گل‌گهر در معدن طلای سیاه‌جنگل استان سیستان و بلوچستان است.
وی افزود: همچنین ذخیره قابل‌توجهی از مس و طلا در جانجا به‌عنوان یکی از ذخایر بزرگ مس و طلای پورفیری کشور توسط ایمپاسکو، اکتشاف و برای این معدن واقع در مناطق کمتر توسعه‌یافته سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذار جذب شد و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های معدنی بزرگ کشور به راهبری شرکت توسعه معادن و فلزات در حال انجام مطالعات فنی احداث کارخانه هستند.
منبع: روابط عمومی ایمپاسکو

Twitter Google+ Facebook
102 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها