- صدای پول - https://sedayepool.ir -

طرح تحول بازار سرمایه/ ذات بورس همراه با ریسک است

 

صبح امروز ۲۵ خردادماه، دکتر محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور در بیست و چهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به پرسش های شرکت کنندگان در این جلسه در خصوص بازار سرمایه پاسخ داد.

به گزارش صدای پول از  پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، در این نشست، موضوعات متعددی شامل سیاست های سازمان در حوزه برگزاری میز صنعت و تعامل با تولیدکنندگان و صاحبان صنایع، انتشار عمومی صورت های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، سازوکار صندوق تثبیت بازار، تقویت بازار اولیه و هدایت نقدینگی ها به سمت پروژه های تولیدی، طرح تحول بازار سرمایه و همچنین موضوع ورود خودرو به معاملات بورس کالا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین بنابر پیشنهاد رئیس سازمان مقرر شد تا در  سلسله جلساتی در قالب کارگروه های مشخص، موضوعات مربوط به بورس با حضور اعضای اتاق بازرگانی با هدف دریافت نظرات، راه کارها و تهیه نقشه راه مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.

دکتر محمدعلی دهقان دهنوی در این جلسه و در پاسخ به این پرسش که آیا حباب بورس در حال حاضر از بین رفته است یا خیر، گفت: توجه داشته باشید که عده ای از زمانی که شاخص بورس ۲۰۰ هزار واحد بود نسبت به حباب هشدار می دادند، در حالیکه اکنون با کاهش قیمت ها، شاخص بورس ۴ برابر بالاتر از آن زمان است؛ بنابراین ابتدا باید این پرسش را مشخص کنیم که دقیقا حباب چه معنی و مفهومی دارد و به چه شرایطی، شرایط حبابی گفته می‌شود.

وی افزود: یکی از استدلال های نادرستی که در کنار استفاده از واژه حباب مطرح می شود، این است که رشد بورس را با رشد واقعی اقتصاد مقایسه می کنند؛ آیا اگر رشد اقتصادی ۳ درصد باشد تولیدکننده راضی می شود کالاهای خود را فقط ۳ درصد افزایش قیمت دهد و یا اگر رشد اقتصادی منفی بود حاضر است قیمت فروش محصولاتش را ۳ درصد کاهش دهد؟ زمانی که در مورد بورس و دارایی ها صحبت می کنیم در مورد متغیر اسمی صحبت می کنیم و  مقایسه یک متغیر اسمی با متغیرو واقعی نادرست است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: قیمت دارایی ها تحت تاثیر عوامل زیادی تغییر می کند و من پرسشم این است که  اگر در سال گذشته در انتخابات امریکا ترامپ رای آورده بود و  فشار حداکثری را بر اقتصاد ما ایجاد کرده بود، آیا همین امروز بسیاری از افراد از اینکه در بورس سهامی ندارند، پشیمان نمی شدند؟

وی در ادامه توضیح داد: واقعیت این است که قیمت دارایی ها نسبت به تورم انتظاری شکل می گیرد؛  در ماه‌های ابتدایی سال، انتظاراتی مبنی بر افزایش شدید قیمت دلار در اقتصاد شکل گرفت و در شرایطی  که این انتظارات شکل می گیرد، نمی توان از واژه حباب استفاده کرد.

دکتر دهقان با اشاره به زیان بخشی از سرمایه گذاران به دلیل تغییر متغیرهای شاخص های انتظاری، اظهار کرد: ما این دغدغه را داریم که در آینده به چه شکل عمل کنیم تا از بروز چنین وقایعی جلوگیری کنیم.

دکتر دهقان دهنوی، ریسک را جزو ذات بازار سرمایه دانست و افزود: جبران این ریسک نیز در خود بورس امکان پذیر است؛ از این رو باید در خصوص سواد مالی جامعه و افزایش فرهنگ سرمایه گذاری بیش از گذشته تلاش کنیم. همچنین باید سرمایه گذاری غیر مستقیم افراد و ورود آنها به بازار سرمایه از طریق صندوق های سرمایه گذاری را تسریع کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از جمله اقدامات انجام شده در راستای بهبود فعالیت ها در بازار سرمایه را سرعت بخشی به اعطای مجوز های سبدگردانی نام برد و گفت : طی ۵ ماه اخیر، ۱۲ مجوز در حوزه نهادهای مالی صادر شده است و با این کار ضمن از بین رفتن انحصار زمینه توسعه بازار سرمایه از مسیر توسعه نهادهای مالی نیز رخ خواهد داد.

وی همچنین تسریع در جهت صدور مجوز فعالیت شرکت های مشاور سرمایه گذاری و شرکت های کارگزاری و همچنین راه اندازی شرکت های مشاور سرمایه گذاری نوع دوم  را که کار آنها امور ترویجی و امور آموزشی است ، یکی دیگر از فعالیت های سازمان در این حوزه دانست و گفت:  علاوه بر این موارد محدودیت های خرید و فروش پرسنل کارگزاری برداشته شد تا این افراد نیز بتوانند در فضایی شفاف فعالیت داشته باشند.

دکتر دهقان دهنوی در ادامه به برگزاری میز صنعت اشاره کرد و گفت: در این جلسات ضمن بررسی مشکلات و چالش های صنایع بورسی راهکارهای لازم ارائه شده است و سعی خواهد شد تا این راهکارها و صدای صنایع به گوش قانون گذاران و تصمیم گیرندگان برسد.

وی در خصوص اتکای بازار سرمایه به منابع صندوق توسعه بازار، تصریح کرد: صندوق تثبیت و توسعه بازار برای یک بازارِ در حال رشد است، چرا که یک بازار توسعه یافته به اندازه کافی مکانیزم و نهادهای تنظیم کننده دارد، همچنین در بازاری که منابع مالی محدودی وجود دارد، این صندوق های حمایتی می توانند در شرایط خاص به نقدشوندگی بازار کمک کنند.

دکتر دهقان دهنوی در پایان این جلسه به طرح تحول بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در این طرح مواردی نظیر تسهیل فرایندها، توسعه نهادهای مالی، تقویت بازار اولیه و زیرساخت ها، شفافیت بازار، تقویت جریان اطلاعات از سمت شرکت ها به سهامداران در دست بررسی است و از همین جا از همه فعالان این حوزه دعوت می‌کنم تا در کارگروه های مربوط به این طرح تحول حضور یابند و بازار سرمایه را از نظرات کارشناسی خود بهره مند کنند.

وی در خصوص پذیرش خودرو در بورس کالا نیز بیان کرد: خودرو از جمله محصولات پر تنوع بوده و از این منظر مناسب خرید و فروش در بورس کالا نیست، اما چون بورس کالا مکانیزم شفافی دارد و ورود محصولات مختلف به آن منجر به قیمت گذاری عادلانه و خروج از قیمت گذاری دستوری می شود، از آن استقبال می کنیم. بورس به شدت مخالف قیمت گذاری دستوری است و با طراحی مکانیزم هایی در تلاش است تا ورود خودرو به بورس کالا را میسر کند.