تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 73 تاریخ انتشار : 9 آذر 1398

صدای پول:به دلیل بسته بودن نماد برخی از بانک ها،امکان افزایش سرمایه برای آن ها وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار صدای پول،الزام سازمان بورس و اوراق و بهادار برای انطباق صورت های مالی بانک ها با استانداردهای FATF موجب شده است تا گروه بانک با بورس در غرقاب یک ساله ای فرو رود که همچنان ادامه دارد.
این در حالی است که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که در عمل دولت زیر بار ورشکستگی سازمان ها و شرکت ها به دلیل اعمال استاندارد FATFنمی رود،به همین دلیل بعید است که این استاندارد برای همه بخش ها قابل اجرا باشد و در این میان تنها بانک ها هستند که قربانی این سیاست شده اند.البته این موضوع را نباید مغفول گذاشت که اعمال این استانداردها می تواند در تعاملات نظام بانکی کشور با بانک های جهانی تاثیر گذار باشد اما آیا در شرایطی که آینده برجام در ابهام قرار دارد و تعامل بانک ها با بانک های خارجی خروجی دندان گیری نداشته است،بنابراین تحمیل چنین هزینه گزافی به بانک ها آیا ثمری دارد؟
به عنوان نمونه نماد بانک صادرات ایران از ۲۹ تیرماه سال گذشته بسته است. نماد برخی از بانک های دیگر نیز بیش از ۶ ماه است که بسته بوده و امکان معامله آنها وجود ندارد. نماد بانک پارسیان هم از ۱۲ آبان سال گذشته و نماد بانک پاسارگاد از اول آذرماه سال ۱۳۹۵ بسته هستند.
با این حال از روز ۲۷ تیرماه سال جاری نماد برخی از بانک های دیگر از جمله پست بانک، بانک تجارت، بانک سینا، بانک اقتصاد نوین و همچنین بانک ملت بسته شده اند. همچنین نماد بانک کارآفرین نیز از روز ۲۵ تیرماه متوقف شده است.علاوه بر این برخی نمادها حتی از سال ۹۴ بسته و هنوز باز نشده اند.
این در حالی است که بسته بودن نماد این بانک ها در بورس راه را بر افزایش سرمایه آنها بسته است و این موضوع بر پیچیدگی مشکل منابع بانک ها افزوده است.
علاوه بر این سهامداران این بانک ها ماههاست که به دلیل بلوکه شدن سرمایه شان با مشکلات فراوانی رو به رو هستند و حتی در زندگی شخصی شان هم با چالش رو به رو شده اند.فقط کافی است با نرخ سود ۱۵ درصدی مصوب حساب کنید تا دریابید سهامدار که از تیر ماه ۹۴ نماد بانکش بسته است، تا چه اندازه دچار زیان شده است و معلوم نیست این زیان چه زمانی پایان
می یابد؟
در ذیل سابقه معاملات برخی نمادهای بانکی را می بینید که تاریخ بسته شدن آنها قابل تامل است و به همین دلیل نمی توانند افزایش سرمایه دهند.به راستی آیا اعمال استانداردهای FATF به قیمت هزینه سنگین نظام بانکی ارزنده است؟

 

Twitter Google+ Facebook
10,950 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها