تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 87442 تاریخ انتشار : 24 مرداد 1401

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: در حال حاضر از ۴۹۶ هزار میلیارد سرمایه نزد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، نزدیک به ۷۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سهم وجود دارد، که نزدیک به حدود ۱۴.۸ درصد سرمایه‌گذاری در سهم ( سهام، حق تقدم سهام، گواهی سپرده کالایی، صندوق های سرمایه‌گذاری و …) است.

به گزارش  صدای پول از خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)؛ مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه نه تنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت بلکه مابقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری ملزم به رعایت یکسری از نصاب‌ها هستند، به بورسان گفت: رعایت این نصاب ها چه در طول فعالیت این صندوق‌ها و چه زمانی که توسعه پیدا می‌کنند به صورت مستمر مورد پایش قرار می‌گیرد و نصاب این صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نصاب‌های مشخص و مشابه نصاب‌هایی که دیگر صندوق‌ها دارند، است.

رضا نوحی در این باره افزود: این صندوق‌ها ملزم هستند که حداقل ۴۰ درصد از دارایی‌های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت شرکتی و همچنین اوراق بهادار با درآمد ثابت منتشره توسط دولت و اسناد خزانه سرمایه‌گذاری کنند.

وی عنوان کرد: از عدد ۴۹۶ هزار میلیارد تومانی که این صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارند، نزدیک به ۸۱ هزار میلیارد تومان فقط صرف خرید اوراق شرکتی شده است. یعنی اوارق شرکت‌هایی که در بورس فعال هستند و اوراق مرابحه یا اجاره‌ منتشر کرده یا می‌کنند.

به گفته مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان هم از این اوراق، اوراق شهرداری است. یعنی حتی منابع مربوط به خطوط متروی در حال توسعه از این محل است. این منابع یک حالت انتفاعی داشته و مدیر صندوق براساس صلاحدید و بررسی اوراق، نسبت به سرمایه‌گذاری بر روی این اوراق اقدام می‌کند و در کلیه‌ی این موارد، صرفه و صلاح سرمایه‌گذاران رعایت می‌شود.

نوحی گفت: همچنین نصابی تحت عنوان نصاب سهام وجود دارد و این صندوق‌ها ملزم هستند حداقل ۱۵ درصد از دارایی‌های خود را در آن سرمایه‌گذاری کنند. یعنی باید ۱۵ درصد از دارایی‌های خود را در پنج طبقه‌ای که جزو سرمایه‌گذاری در سهم حساب می شود، ( سهام، حق تقدم سهام، گواهی سپرده کالایی، صندوق های سرمایه گذاری و مواردی که جزو نصاب سرمایه گذاری در سهم است) سرمایه‌گذاری کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر از ۴۹۶ هزار میلیارد، نزدیک به ۷۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سهم وجود دارد که نزدیک به حدود ۱۴.۸ درصد است و نکته حائز اهمیت اینکه این نصاب‌ها لزوما عین همان دستورالعمل رعایت نمی‌شود، زیرا صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌هایی هستند که همواره صدور و ابطال دارند. یعنی اگر امروز مبلغی وارد صندوق شود مدیر صندوق ممکن است همان روز نتواند اقدام به تبدیل کردن آن وجه به خرید سهم کند و یا مدیر صندوق بنا به صلاح خود جهت ابطال آن از آیتم‌های مختلف استفاده می‌کند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه این صندوق‌ها، صندوق های با درآمد ثابت نیستند، بلکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت هستند، گفت: مقابل سرمایه‌گذار، امیدنامه‌ای است و در آن ذکر شده که این صندوق، اکثر دارایی‌های خود را به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت تخصیص داده و بخشی از دارایی‌ها را سرمایه‌گذاری در سهم می‌کند و ممکن است براساس سرمایه‌گذاری که سهم انجام می‌دهد بخواهد با رعایت چارچوب هایی که برای سرمایه گذاری مشخص شده و در امیدنامه است، از فرصت های سرمایه گذاری در سهام استفاده کند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که «در برخی مواقع مدیران صندوق‌ها (با درآمد ثابت) اقدام به ذخیره‌گیری سود سهامی که باید در همان مقطع به سهامداران می پرداختند،کرده، تا بعدا در موافع لزوم بین دارندگان واحدهای خود تقسیم کنند» آیا این کار خلاف است یا خیر؟ گفت: مدیران صندوق‌ها اقدامی خارج از آن چیزی که مصوب شده نمی‌توانند انجام دهند و در صورت این اقدام، خلاف و تخطی از مقررات محسوب می‌شود.

نوحی در ارتباط با این ذخیره‌گیری سود انجام شده گفت: این موضوع حالت اختیاری داشته و الزامی نبوده که هر صندوق سرمایه‌گذاری ذخیره‌گیری داشته باشد. این دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری که اقدام به ذخیره‌گیری کردند طی مکانیسم مشخصی باید متناسب با آن مکانیزم و نسبت به محاسبه در پایان سال مالی و ماهانه اقدام کنند.

وی اظهار کرد: اگر مدیری می‌خواهد این اقدام را آغاز کند، شروع آن بعد از گذشت حداقل ۳۰ روز از ثبت صورت جلسه مربوطه امکانپذیر است. به این معنا که سرمایه‌گذاری که در حال حاضر وجود دارد اگر مشاهده کند با اعمال تغییر جدید دچار ضرر و زیان می‌شود، این فرصت را داشته باشد تا از صندوق خارج شود.

Twitter Google+ Facebook
469 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها