- صدای پول - https://sedayepool.ir -

سوت‌زنی، عاملی برای سلامت و کارایی بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: سوت‌زنی یکی از ابزارهای نظارتی بر بازار سرمایه است که می‌تواند باعث سلامت و کارایی بازار شود، اما در کنار آن باید از سایر ابزارهای نظارتی ساختارمند هم بهره برد.
قلی پور در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری صدای پول  ،در تشریح اینکه سوت‌زنی در بازار سرمایه چه اثرگذاری‌ای دارد؛ اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های اطلاعاتی مردمی‌‎ برای کاهش عدم تقارن‌های اطلاعاتی یکی از روش‌های جا افتاده در بازارهای مالی با حجم فعالیت و گردش بالا است و ارائه مشوق‌های مالی برای افزایش مشارکت در این حوزه نیز به سلامت و کارایی بازار سرمایه کمک خواهد کرد. البته نباید از روش‌های ساختارمند و بازرسی‌های منظم و الگوهای نرم‌افزاری کشف تخلفات به صورت هوشمند نیز غافل شد.
وی ادامه داد: کاهش تخلفات و افزایش کارایی اطلاعاتی و عملیاتی بازار و نهایتا کارایی تخصیصی هدف غایی اقدامات مشابه در بازارهای مالی است و اگر سوت‌زنی در بازارهای مالی کشور و با رعایت امنیت افراد مشارکت‌کننده صورت گیرد و از برخوردهای سلیقه‌ای در مقابل افشای تخلفات در این قالب اجتناب به عمل بیاید می‌‎توان چشم‌اندازی مناسب برای تحقق اهداف این اقدام تصور کرد.
قلی پور درباره اینکه سوت‌زنی چقدر در شناسایی جرایم موثر است، گفت: قطعا شخص حقیقی یا حقوقی متخلف نهایت تلاش را می‌‎کند تا تخلفش شناسایی نشود و ممکن است صرفا بخشی از این تخلفات به نحوی برای دیگران آشکار شود، بنابراین سوت‌زنی جایگزین فعالیت نهادهای نظارتی و قضایی نخواهد بود با این حال می‌‎تواند میزان شناسایی جرائم را افزایش دهد.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: از طرف دیگر، احتمال می‌‎رود که داده‌های بسیار زیادی توسط افراد مشارکت‌کننده به نهاد ناظر ارسال شود بویژه از طرف کسانی که به صورت بی نام مشارکت می‌‎کنند، بنابراین مشخص کردن حداقل‌هایی برای افراد مشارکت‌کننده برای غربال اولیه حتما لازم خواهد بود. می‌‎توان دسته بندی‌هایی را در سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه ایجاد کرد و به افراد مشارکت‌کننده در این غربال‌گری اولیه کمک کرد و در انتها از مشارکت‌کننده خواست که مستندات را نیز ضمیمه کند و صرفا بر اساس استنباط شخصی نباشد. تاکنون چند مورد در این سامانه به معاونت حقوقی سازمان ارجاع شده یعنی سازمان مجاب شده که تخلفی صورت گرفته بنابراین می‌‎توان گفت که این سامانه موثر بوده است.
وی در پاسخ به سوال که این اقدام می‌‎تواند در راستای شفاف‌سازی و سالم‌سازی بازار موثر باشد، افزود: بله، همانطور که گفتم کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و افزایش کارایی عملیاتی بازار مهمترین دستاورد این سامانه و دیگر رویه‌های نظارتی خواهد بود منوط بر اینکه مشارکت کنندگان احساس کنند مشارکت ایشان موثر است و صوری نیست یا تحت تاثیر لابی افراد پرنفود اقدام نمی‌‎کند.
قلی پور با اشاره به اجرای سوت‌زنی، افزایش عمق مظنه، تصمیمات اصلاحی برای ETFها، تعیین سقف خوراک گاز صنایع بورسی، پرداخت سود سهام عدالت و سودهای رسوبی شرکت‌ها تصریح کرد: در مدت زمان کوتاهی که از حضور مجید عشقی در بورس می‌‎گذرد اقدامات قابل توجهی انجام شده که به‌نظرم بهترین اقدام افزایش تدریجی دامنه نوسان و سپس تعیین سقف برای خوراک پتروشیمی‌‎هاست و اگر بشود پیش‌نویس اصلاحیه قانون بازار سرمایه را با اندکی تغییرات و حذف بخش‌های مربوط به ورود سازمان به مدیریت شرکت‌ها و تعدیل سخت‌گیری‌های اعمال شده به نهادهای مالی به تصویب مجلس رساند، می‌‎توان گفت که کار بزرگی برای افزایش جایگاه بازار سرمایه انجام خواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در مجموع تلاش‌های صورت گرفته را در راستای صیانت از منافع سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی موثر می‌‎بینم و به‌نظر می‌‎رسد ایشان بدون سر و صدای رسانه‌ای زیاد فعالیت‌هایشان را جلو می‌‎برند.
وی در پایان درباره اثرات این اقدامات بر بازار اظهار کرد: برای بررسی اثرات هنوز زود است ولی می‌‎توان رشد حجم معاملات و بهبود شاخص‌های بازار را از نتایج مشخص در این دوره کوتاه برشمرد بویژه با کاهش نگرانی از نرخ خوراک و سوخت صنایع پتروشیمی، فلزی و معدنی و سیمانی. همچنین تصور می‌‎کنم که دولت با سازمان در حوزه عدم اعمال قیمت‌گذاری دستوری به تفاهم رسیده‌اند و عملکرد اخیر دولت مبنی بر تغییر شکل حمایت از روش قیمت‌گذاری دستوری به پرداخت مستقیم سوبسید به مصرف‌کننده موید این موضوع می‌‎تواند باشد.
انتهای پیام/