- صدای پول - https://sedayepool.ir -

سال آینده، فعالیت های کمی و تخصیص اعتبار سند عناصر استراتژیک ۱۳ گانه مشخص می شود

مجری طرح عناصر نادر خاکی اعلام کرد: سال آینده، فعالیت های کمی و تخصیص اعتبار سند عناصر استراتژیک ۱۳ گانه مشخص می شود.

به گزارش  صدای پول از روابط عمومی ایمیدرو، حسن صدیقی عصر امروز در میزگرد میز اقتصاد شبکه خبر سیما تحت عنوان «مواد معدنی حیاتی و راهبردی» با بیان اینکه طی سال های گذشته ایمیدرو اقدامات مختلفی روی مواد معدنی همچون فسفات، منگنز، گرافیت، تیتانیوم و …. انجام داده است، گفت: فعالیت های انجام شده در این حوزه ها با توجه به نیازهای کشور کافی نیست و بر همین مبنا، سالانه اقدام به واردات مواد معدنی می کنیم. به عنوان مثال، سالانه حدود ۷۲ میلیون دلار فسفات وارد می کنیم.

وی ادامه داد: از این رو، سند راهبردی مواد معدنی استراتژیک تدوین شد. این سند به این سمت و سو حرکت کرده تا همه فعالیت های مطرح در عناصر استراتژیک مورد نظر را هماهنگ کند و به ذینفعان نقش دهد تا در این زمینه ها کار کنند و مخاطرات زنجیره تامین را به حداقل برسانند.

همه بخش های ایمیدرو درگیر اجرای سند

صدیقی با بیان اینکه اجرای سند راهبردی مواد معدنی استراتژیک به ما کمک خواهد کرد تا از منابع موجود حداکثر استفاده را ببریم و واردات کمتری انجام دهیم، خاطرنشان کرد: براساس شناسایی نیاز بازار و تجارت بین المللی، رتبه بندی ۴۰ ماده معدنی را انجام شد و خروجی آن، ۱۳ ماده معدنی استراتژیک شد.

وی افزود: این سند کمک می کند تا برنامه ریزی بهتری در این حوزه داشته باشیم در ۳ حوزه، آموزش و پژوهش، توسعه فناوری و فعالیت های اجرایی اکتشاف و فراوری براساس اهداف توسعه سازمان، برنامه ریزی کردیم. چگونگی اجرایی نقشه راه، همه بخش های ایمیدرو حسب موارد مرتبط با این موضوع در تعامل هستند.

مجری طرح عناصر نادر خاکی با اشاره به اینکه ایمیدرو ۲ رسالت دارد، گفت: نخست، در زمینه محدوده های در اختیار است که شامل ۴ بخش پتانسیل یابی اکتشاف، استحصال و فرآوری به عنوان محصول جانبی، مطالعات باطله ها و استفاده حداکثری و پژوهش های نظام مند و نیز ورود بخش خصوصی به زنجیره تامین است.

وی ادامه داد: نقشی که ایمیدرو در ارتباط با بخش خصوصی انجام می دهد شامل اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از طریق پورتال، ایجاد شبکه ارتباطی و احصای توانمندی ها، شناسایی ایده ها و محصولات دانش بنیان و نیز رفع مشکلات و موانع موجود با همکاری بخش خصوصی است.

صدیقی بیان داشت: ایمیدرو ۳ سناریو شامل منابع اولیه، منابع ثانویه و بازیافتی یا موضوع جایگزین محصولات مرتبط را در دستور کار دارد.