- صدای پول - https://sedayepool.ir -

جزئیات تغییر دامنه نوسان در بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه یک تجدید ساختاری در طبقه‌بندی بازارهای بورس و فرابورس نیاز است، اعلام کرد که بر این اساس نمادها در بازارها جابه‌جا می‌شوند و برای طبقات مختلف دامنه نوسان مختلفی پیشنهاد داده شده است.

به گزارش صدای پول  به نقل از ایسنا، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به افزایش دامنه نوسان اظهار کرد: افزایش دامنه نوسان از ابتدای سال جاری اجرایی و این افزایش تدریجی یکی از مواردی بود که باعث افزایش نقدشوندگی بازار شد. به طوری که در نوسان‌های اخیر بازار سرمایه افزایش دامنه نوسان تاثیر خود را به خوبی نشان داد و باعث شد سهم‌ها زودتر به تعادل برسند.

وی با تاکید بر اینکه با افزایش دامنه نوسان پدیده صف‌نشینی در بازار سرمایه کمتر شده است، گفت: با توجه به ساختار بازارهای بورس و فرابورس یک بحث کارشناسی در مورد طبقه‌بندی بازارها در حال انجام است. در حال حاضر بازارهای اول و دوم اختلاف معناداری با هم ندارند. به نظر می‌رسد به یک تجدید ساختاری در طبقه‌بندی بازارهای بورس و فرابورس نیاز است. پیشنهاد همکاران در بورس و فرابورس این بود که اعمال تغییرات دامنه نوسان در مرحله بعد را همزمان با تغییرات طبقه‌بندی بازارها انجام دهیم. بر این اساس نمادها در بازارها جابه‌جا می‌شوند و برای طبقات مختلف دامنه نوسان مختلفی پیشنهاد داده شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: این تصمیم در ۳ ماهه اول سال آینده اعمال و سعی می‌شود دامنه نوسان را تا جایی پیش ببریم که صف خرید و فروشی در بازار وجود نداشته باشد. اگر سامانه‌های معاملاتی اجازه دهند که دامنه نوسان پویا تشکیل شود، دامنه نوسان برداشته می‌شود، اما فعلا سامانه معاملاتی اجازه این کار را نمی‌دهد.

بر اساس این گزارش، افزایش تدریجی دامنه نوسان یکی از وعده‌های عشقی بود که از ابتدای سال جاری اجرا شد. بر این اساس در مرحله نخست دامنه نوسان با یک درصد افزایش به مثبت و منفی شش و در مرحله دوم با یک درصد افزایش دیگر به مثبت و منفی هفت رسید.