تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024

ویژه خبری

کیش می تواند بستر توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور باشد واحد خردایش ماهان سیرجان به بهره‌برداری می‌رسد امیدواریم با انجام پروژه های زیرساختی در چابهار در توسعه منطقه نقش داشته باشیم برنامه‌ریزی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای پرداخت ۴ میلیون فقره وام در سال ۱۴۰۳ رکوردهایی که توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شکسته می‌شود… موافقت مجمع عمومی فوق العاده با افزایش ۲۵ هزار میلیارد ریالی سرمایه جهان فولاد سیرجان اعطای لوح تقدیر و نشان سفیر سخاوت و نوع‌دوستی به شرکت جهان‌فولاد سیرجان بازدید نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس از منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر تخلیه نگلات فوق سنگین در بندر شهید بهشتی چابهار معرفی بسته‌های ویژه همراه اول به‌مناسب هفته وحدت صیانت و حفظ شان بازنشستگان، با رویکردهای نوینی مانند واحد مددکاری بیمه ای توسعه یابد توضیحات سازمان تأمین‌اجتماعی پیرامون ادعای کذب استخدام خارج از چارچوب نیروهای قراردادی حمایت از شرکت های دانش بنیان در بانک ملت شتاب بیشتری می گیرد تجلیل موسسه اعتباری ملل، از قهرمان المپیک ۲۰۲۴ پاریس تخفیف ویژه ۱۰ هزار قلم کالا در فروشگاه‌های شهروند به مناسبت بازگشایی مدارس قطار بدون توقف رکوردشکنی‌های «کنور» در استخراج و تولید محصولات معدنی

0

بنزین صادراتی ایران هر لیتر ۵۵۰۰ تومان بود، نه ۵۰۰ تومان!

  • کد خبر : 115159
  • 11 شهریور 1403 - 14:06
بنزین صادراتی ایران هر لیتر ۵۵۰۰ تومان بود، نه ۵۰۰ تومان!

  مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، ادعای صادرات بنزین به قیمت هر لیتر ۵۰۰ تومان در سالهای گذشته را تکذیب کرد و گفت: امکان تبدیل دوباره ایران به صادرکننده بنزین وجود دارد. به گزارش صدای پول از خبرگزاری تسنیم، شهاب الدین متاجی، کارشناس انرژی و مدیر […]

 

مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، ادعای صادرات بنزین به قیمت هر لیتر ۵۰۰ تومان در سالهای گذشته را تکذیب کرد و گفت: امکان تبدیل دوباره ایران به صادرکننده بنزین وجود دارد.

به گزارش صدای پول از خبرگزاری تسنیم، شهاب الدین متاجی، کارشناس انرژی و مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اخیرا برخی رسانه‌ها دوباره ادعای معاون سابق وزیر نفت مبنی بر صادرات بنزین به قیمت لیتری ۵۰۰ تومان را مطرح کرده‌اند که کذب بودن این ادعا به دو دلیل قابل اثبات است.

وی افزود: در صفحه ۲۰ صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۹ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، میزان فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی و درآمد حاصل از آن آمده ‌است که مطابق آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال ۱۳۹۹ برای فروش حدود ۱۰ میلیارد لیتر فرآورده در حدود ۵۵ همت درآمد داشته است، یعنی به طور میانگین ۵۵۰۰ تومان به ازای فروش هر لیتر فرآورده نفتی در دوران کرونا درآمد داشته است.

مدیرعامل اسبق شرکت پالایش نفت تهران خاطرنشان کرد: فرض کنیم ادعای صادرات بنزین به قیمت ۵۰۰ تومان صحیح باشد، با این میزان درآمدی که ثبت و تایید شده، میبایست در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۱۰ میلیارد لیتر صادرات انجام میشد که معادل کل بنزین تولیدی کشور از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹است که امری محال است، زیرا نه این مقدار فرآورده در کشور موجود بوده و نه زیرساخت بارگیری و انتقال آن وجود داشته است!

عضو سابق هیئت مدیره پالایشگاه ستاره خلیج فارس ادامه داد: دو دلیل فوق به خوبی اثبات می کند که صادرات بنزین با قیمت لیتری ۵۰۰ تومان دروغ بوده و طرح مسائلی این چنین در راستای ضربه به اعتماد عمومی و منافع ملی و مخدوش کردن تلاش ثمربخش کارکنان شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی است.

پالایش و پخش به زیاندهی ۳۱ همتی رسیده است

مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: جریانی که شرکت ملی پالایش و پخش را از شرکتی با ۳۲ همت سود، به شرکتی زیانده با ۳۱ همت ضرر تبدیل کردند، بجای پاسخگویی از نحوه عملکرد خود با مطرح کردن مسائلی اینچنینی به دنبال فرافکنی و فرار از پاسخگویی هستند.

وی افزود: در تمامی دنیا، عملکرد مدیران بر اساس مقایسه صورتهای مالی رسمی که تحویل گرفته و تحویل داده اند مورد سنجش قرار می گیرد اما شرکت را از شرکتی با ۳۲ همت سود به شرکتی با ۳۱ همت ضرر تبدیل کرده که در سامانه کدال هم برای عموم قابل دسترسی است، و در شرایطی که به ناترازی بنزین دامن زده، به جای پاسخگویی درباره عملکرد خود، برای منحرف کردن اذهان عمومی از واقعیتها در حال جریان سازی های مخرب و دروغین هستند.

امکان تبدیل دوباره ایران به صادرکننده بنزین وجود دارد

این کارشناس انرژی در خصوص راهکارهای رفع ناترازی بنزین گفت: از مهمترین راهکارها، متنوع‌سازی سبد سوخت است که متأسفانه توسعه صنعت CNG‌ در طی سالهای اخیر به کندی پیش رفته، درحالی که می‌توان بخش قابل توجهی از ناترازی بنزین را با توسعه متناسب ظرفیت CNG که زیرساخت‌های آن موجود است، رفع کرد.

وی افزود: اصلاح روند مصرف با سیاست‌گذاری درست و برنامه محور، توسعه ناوگان حمل‌و نقل عمومی، اقساط و از مدار خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و اصلاح روند پرمصرفی خودروها، در کنار توسعه کمی و کیفی بخش تولید، می‌تواند نقشه راه رفع ناترازی بنزین باشد.

مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی خاطرنشان کرد: می‌توان با اتخاذ تصمیمات و اعمال راهکارهای درست، دوباره ایران را از واردکننده به صادرکننده بنزین تبدیل کرد.

لینک کوتاه : https://sedayepool.ir/?p=115159

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها