- صدای پول - https://sedayepool.ir -

بدهی ۸۸ هزار میلیارد تومانی تأمین‌اجتماعی به نظام بانکی تسویه شد

دکتر میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از تسویه بدهی بانکی انباشته این سازمان خبر داد و گفت: از آذر ماه سال گذشته، با استفاده از روش‌های مختلف مدیریت و تأمین منابع، نه تنها استقراض بی‌رویه از نظام بانکی نداشته‌ایم بلکه با پرداخت ۸۸ هزار میلیارد تومان در قالب تهاتر، تمامی بدهی انباشته گذشته به بانک رفاه را تسویه کردیم.

به گزارش  صدای پول از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، دکتر موسوی افزود: هرچند در مورد دلایل کسری نقدینگی و استقراض سازمان تأمین‌اجتماعی از نظام بانکی، نکاتی وجود دارد اما از آذر ماه سال گذشته، با استفاده از روش‌های مختلف مدیریت و تأمین منابع، نه تنها استقراض بی‌رویه از نظام بانکی نداشته‌ایم، بلکه پس از پرداخت بخشی از مطالبات سازمان از دولت که در بودجه سال گذشته پیش‌بینی و تصویب شده بود، موفق شدیم تمامی ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته‌ دوران گذشته به بانک رفاه را نیز تسویه کنیم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: از ابتدای دوره مدیریت جدید در شهریور سال گذشته، با کسری نقدینگی ماهانه و مشکل تأمین منابع برای اجرای تعهدات جاری سازمان در قبال بازنشستگان و مستمری‌بگیران مواجه بودیم؛ مشکلی که در مدیریت قبل با راهکار استقراض از نظام بانکی، عملاً بروز چالش کسری نقدینگی را به تعویق انداخته و چالش‌های جدیدی را نیز ایجاد کرد. در دوره جدید اما تلاش شد تا روند استقراضِ بی‌رویه متوقف شود. این روند به شکلی مدیریت شد تا از آذر ماه سال گذشته، با استفاده از روش‌های مختلف مدیریت و تأمین منابع، نه تنها استقراض بی‌رویه از نظام بانکی نداشته باشیم بلکه با پرداخت ۸۸ هزار میلیارد تومان در قالب تهاتر، تمامی بدهی انباشته از دوران گذشته به بانک رفاه، تسویه شود.
مدیرعامل سازمان افزود؛ اگرچه در ماه‌های اخیر و پس از انتشار گزارش‌های بانک مرکزی در مورد ابربدهکاران بانکی کشور، گاهی بدون توجه به وضعیت خاص منابع و نیز مطالبات انباشته، سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان یکی از ابربدهکاران کشور معرفی می‌شد اما حالا باید این خبر خوش را به مردم بدهیم که با تسویه بدهی ۸۸ هزار میلیارد تومانی سازمان به نظام بانکی، امروز نه تنها از لیست ابربدهکاران خارج شدیم بلکه به ابرطلبکار از کارفرمایان تبدیل شده‌ایم. امیدواریم با ادامه رویکرد مثبت دولت، شاهد پرداخت مابقی مطالبات سازمان از سوی دولت و سایر کارفرمایان خصوصی باشیم تا سازمان تأمین‌اجتماعی بتواند در مسیر توسعه خدمات بیمه‌ای و درمانی، گام‌هایی استوارتر بردارد.
دکتر موسوی در ادامه ابراز امیدواری کرد؛ همانطور که ما بدهی بانکی خود را تسویه کردیم؛ انتظار داریم که کارفرمایان عزیز هم که در دوره کرونا با توجه به شرایط خاص برخی مشاغل، تلاش شد تا از مسیر تقسیط و بخشودگی‌ جرائم، همراهی‌ بیشتری با آنان داشته باشیم، امروز که بحمدلله شرایط بهتر شده، بدهی خود را تسویه کنند تا ما نیز در انجام تعهدات خود با مشکلی مواجه نشویم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پایان از همراهی و همکاری دولت انقلابی و مردمی در بازپرداخت بخشی از مطالبات تأمین‌اجتماعی در قالب پیش‌بینی‌های بودجه سال گذشته و بودجه سال جاری قدردانی کرد و گفت: در حالی که در دولت‌ قبل در مواردی شاهد واگذاری سهام شرکت‌های زیانده به سازمان تأمین‌اجتماعی بوده‌ایم؛ دولت سیزدهم همکاری مناسبی در زمینه بازپرداخت مطالبات براساس تکالیف قوانین بودجه داشته است و در سال گذشته مجموعاً حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات انباشته سازمان در قالب واگذاری سهام شرکت‌های مناسب و نیز روش‌های دیگر پرداخت شد. در بودجه سال جاری نیز ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تسویه دیون دولت پیش‌بینی شده است. امیدواریم با همکاری دولت و وزارت اقتصاد، شرکت‌هایی با وضعیت مطلوب و دارای قدرت نقدشوندگی بالا به سازمان تأمین‌اجتماعی واگذار شود.