تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 56610 تاریخ انتشار : 23 مهر 1399

به گزارش صدای پول از ایلنا، کامبیز مهدی‌ زاده، مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری، درباره ماموریت این طرح مبتنی بر تمرکز بر جزیره هرمز گفت: چندی پیش مقام معظم رهبری با تاکید بر موضوع خام فروشی و صادرات فله ای مواد خام، به فروش خاک جزیره هرمز نیز اشاره کردند و گفتند باید در این زمینه کار جدی صورت گیرد. در این راستا و به منظور تحقق منویات ایشان، طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از اهداف و ماموریت های خود را تمرکز بر این موضوع تعریف کرد.

وی افزود: به منظور عملیاتی سازی این مهم، به همراه معاونین این طرح، سفری به این جزیره داشتیم تا با تهیه مستندی بین المللی به شناسایی و معرفی پدیده های منحصر بفرد زمین شناسی این جزیره، بپردازیم.

مهدیزاده پیرامون ظرفیت های گردشگری زمین شناسی و معدنی این جزیره گفت: جزیره هرمز یکی از مناطقی است که در حوزه زمین شناسی اهمیت فراوانی برای حفاظت دارد. این جزیره کوه های خوراکی دارد و طیف رنگ خاک آن حدود ۷۰ نوع می باشد و انواع کانی­ها و مینرال­ها در آن یافت می­شود؛ مردم بومی جزیره از این خاک برای مصارف خوراکی، پخت نان و تهیه ترشی با نام گلک استفاده می کنند. علاوه براین هر ساله در جزیره هرمز فرش هایی از خاک رنگی این جزیره گسترده می‌شود اما به منظور حفظ خاک، این فرش ها تنها باید یک بار طراحی و تهیه شده و در محیطی قابل حفاظت و مسقف برای بازدید عموم نگهداری شود. باید اذعان داشت که جزیره هرمز، بهشت زمین شناسان است و ظرفیت­های متعددی برای علاقمندان و گردشگران حوزه­های معدن و زمین شناسی دارد.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه افزود: ما بنا داریم سری مجموعه های مستندی را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف جلوگیری از خام فروشی منابع طبیعی با ابزار نوآوری و فناوری تحت عنوان “رخساره زمین” با هدف معرفی و شناساندن جاذبه های زمین شناسی، ژئوتوریسم و گردشگری معدن و در پی آن ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق از طریق توسعه گردشگری حوزه های مذکور، تهیه نماییم. در این راستا، به منظور ایجاد زمینه ها و در پی آن توسعه گردشگری معدن و پدیده های زمین شناسی، ما از کلیه فناوران و صاحبان ایده در این حوزه دعوت میکنیم تا با ارائه ایده های نوین خود و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری این حوزه، کمک نمایند.

مهدیزاده درباره زمان آماده سازی این مستند گفت: در مستند هرمز به همراه گروه فیلمبرداری، از شاخص‌­ترین پدیده‌­های زمین­‌شناسی این جزیره همچون غار رنگین‌­کمان، الهه نمک، جنگل حرا، دره تندیس ها، قلعه پرتغالی ها، ساحل نقره ای، دشت زعفرانی و غارهای دریایی به مثابه فیلد تخصصی بازدید داشتیم.

این فیلم در مرحله تدوین است که به یاری خدا، تا پایان ماه آینده، با دعوت از متولیان امر، نمایندگان نهادهای مرتبط و خبرگزاری های داخلی و بین المللی، آماده رونمایی و پخش عمومی خواهد بود. همچنین قابل ذکر است که مقاصد بعدی برای تهیه مستندهای جاذبه های گردشگری پدیده های زمین شناسی و معدن، چشمه­ های باداب سورت و پس از آن نیز جزیره قشم خواهد بود.

Twitter Google+ Facebook
551 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها