تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 68731 تاریخ انتشار : 11 مرداد 1400

به همت بانک پاسارگاد فضاسازی، مرمت و بازسازی ساختمان ۱۰۰۰ متر مربعی موزه زنده یاد دکتر حسن حبیبی در سه طبقه انجام شد.

به گزارش صدای پول ، آیین بازگشایی این موزه که در دو بخش کتابخانه شامل سی هزار مجلد کتاب‌های شخصی و اهدایی و هم‌‌چنین گنجینه‌ آثار شامل نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای، پارچه‌های دستباف، مجموعه‌ های سکه، مدال‌، تمبر، لوح‌، ظروف و هدایایی که در دیدارهای دیپلماتیک از اشخاص و ملل مختلف دریافت گردیده و در محله باغ فردوس تهران، بوستان قلمستان واقع شده در روز جمعه مورخ ۸ امرداد۱۴۰۰با حضور مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد، پیروز حناچی شهردار تهران، سید محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار گردید.
قاسمی در این آیین با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حبیبی به نحوه آشنایی خود با ایشان در سال های پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۵۷ اشاره کرده و نقش وی در تصمیم گیری های حساس کشور در سال های پس از انقلاب را خاطرنشان کردند.
مدیرعامل بانک پاسارگاد در ادامه با اشاره به شخصیت توام با انبساط خاطر و همراه با صبر و حوصله مرحوم حبیبی در مذاکرات و جلسات، وی را یکی از الگوهای اخلاقی، رفتاری و مدیریتی خود در دوران تصدی جایگاه ریاست بانک مرکزی معرفی کردند.
قاسمی با مثبت ارزیابی کردن تاریخ نگاری در خصوص مرحوم حسن حبیبی با جمع آوری خاطرات اطرافیان و نزدیکان وی گفت: اگر در برداشت از اندیشه‌ها به جای وقایع نگری علت نگری کنیم، ریشه های ذهنی و استدلالی مرحوم حبیبی برای ما مشخص می شود که به چه علت هر نکته ای را می گفت و یا تصمیم می گرفت.
وی در ادامه به نقش مرحوم حبیبی در انتخاب نام بانک پاسارگاد از بین ۱۱۹۴ نام کاندید شده که طی تلاش بیش از ۶۵۰ نفر ساعت انتخاب گردیده بود اشاره و سخن مرحوم دکتر حبیبی که ایرانیان از ازل تاریخ، غیرموحد نبوده اند و اگر به این نام و نشان رسیدید، به آن عمل کنید را مایه دلگرمی مؤسسان بانک دانستند.
مدیرعامل بانک پاسارگاد با بیان شخصیت مسئولانه مرحوم حبیبی در جلسه های مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیماری وی را مانعی بر حضور وی قلمداد کرده و گفت: وی تا آخرین روزی که توانستند به شکل منظم در این جلسه ها، حضور فعالی از خود نشان دادند.
قاسمی هم چنین در راستای گرامی داشت شخصیت ماندگار مرحوم دکتر حبیبی به علاقه فعالیت خود در دو موضوع فرهنگی و زبان فارسی اشاره کرده و بیان کرد: لازم است موضوع فرهنگ در قرآن مورد تحقیق و تتبّع قرار گیرد این موضوع برای ما که یک جامعه اسلامی هستیم خیلی مهم است و جای کار توسط صاحب نظران فرهنگی و مفسران قرآنی دارد.
همچنین وی با بیان بلاغت، زیبایی و سرآمدی زبان فارسی گفتند: لازم است که یک آسیب شناسی انجام شود که چرا زبان فارسی، یک زبان بین المللی نشده است و برای رسیدن به این هدف چه اقدام هایی باید انجام دهیم.
در این مراسم سید محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات ضمن قرائت پیام حمید میرزاده، عضو هیأت امنای بنیاد امیرکبیر طی سخنانی بیان کرد:
آنچه باعث می‌شود قلب‌های مهربان تلاش ‌‌کنند یاد و خاطره عزیزی را گرامی بدارند، ایمان است. مرحوم حبیبی از زمره کسانی بود که در پیروزی انقلاب نقش بی‌بدیل داشته و به عنوان سهامدار اصلی انقلاب، هیچ مطالبه‌ای نداشت. حبیبی شخصیتی بود که در مشورت دادن و راهنمایی کردن دریغ نمی‌کرد او دغدغه وطن داشت و می‌خواست بنیادی برای ایران‌شناسی تأسیس کند.
پیروز حناچی، شهردار تهران نیز طی سخنانی گفت: وقتی انقلاب اتفاق می‌افتد، اتفاقات دور از اراده‌ای رخ می‌دهند ولی روحیه دکتر حبیبی، رعایت تعادل بود. یک دلیل آن آشنایی با ادبیات و تحولات بعد از انقلاب فرانسه بود. فرانسوی‌ها بعد از انقلاب بزرگترین صدمه را به تاریخ و فرهنگ خود وارد کردند و آثار‌ زیادی را تخریب کردند. بعد از انقلاب ایران حبیبی در کنترل این موضوع نقش داشتند. مرمت کاخ مرمر، کاخ ریاست جمهوری و کاخ نگارستان از جمله فعالیت های ارزنده مرحوم دکتر حبیبی است.
حداد عادل نیز در این آیین طی سخنانی با گرامیداشت عید سعید غدیرخم به فضیلت ها و خصائص شخصیتی مرحوم حبیبی اشاره کرد.
در پایان رهیده، همسر زنده یاد حسن حبیبی در این مراسم از توجه قاسمی در مرمت و بازسازی ساختمان موزه تشکر و قدردانی کرده و فعالیت با کسانی که قدر ارزش ها را می دانند را نعمت الهی برشمردند.
گفتنی است؛ زنده یاد حسن ابراهیم حبیبی، یکی از رجال سیاسی تاثیرگذار در تاریخ، فرهنگ وسیاست ایران بود که در تدوین پیش نویس قانون اساسی نقش به‌سزایی داشت. از جمله مهم ترین مسؤلیت های وی می توان به عهده‌ داری وزارت علوم و آموزش عالی، وزارت دادگستری، معاون اول رئیس جمهوری، عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت شورای نگهبان اشاره کرد.

Twitter Google+ Facebook
111 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها