- صدای پول - https://sedayepool.ir -

از شش طرح فناورانه و زیرساختی بانک صنعت و معدن رونمایی شد

آیین رونمایی از شش طرح و خدمت فناورانه و زیرساختی بانک صنعت و معدن با حضور دکتر واعظی رییس دفتر رییس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری و جمعی از استانداران و مدیران ارشد دولتی و بخش خصوصی برگزار شد.

.
به گزارش صدای پول از  پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن، در این مراسم که از طریق سیستم ویدئو کنفرانس روز دوشنبه چهارم اسفندماه در محل سالن همایشهای این بانک برگزار شد، ساختمان های جدید سرپرستی این بانک در استانهای کرمان و خراسان جنوبی و اسکله اختصاصی شرکت بازرگانی خدمات بندری ایران به صورت ارتباط مجازی با مدیران استانی این بانک و مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی ایران مورد افتتاح قرار گرفت و همچنین از سه محصول جدید این بانک در حوزه فناوری اطلاعات و خدمات الکترونیکی بانکی رونمایی شد.
دکتر واعظی در حاشیه این مراسم، ضمن ابراز خرسندی از دستاوردهای بانک صنعت و معدن در دوران دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در این بانک شاهد یک تحول عظیم هستیم بطوریکه در تمام زمینه ها پیشگام است و با تمرکزی که بر روی توسعه بخش معدنی بخصوص در دو استان کرمان و خراسان جنوبی که امروز پروژه های ساختمانی جدیدی نیز برای افتتاح داشتند و استان بوشهر که پروژه اسکله تخصصی شرکت خدمات بندری آن مورد بهره برداری قرار گرفت، نقش مؤثری در استفاده از ظرفیت های این استانها در رشد و توسعه همه جانبه کشور دارد.
دکتر واعظی تصریح کرد: ایجاد شفافیت و افزایش سرعت سیستم های اطلاعاتی و بانکداری و استفاده از تمام مزیت هایی که قدرت خدمات دهی بانک ها را تقویت می کند یک الزام است و بانک صنعت و معدن با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و ظرفیت های تجربی و علمی خود در این مسیر گام های موفقی برداشته است.
رییس دفتر رییس جمهور در ادامه تأکید کرد: در شرایطی از این طرح های مهم و پر اهمیت رونمایی می کنیم که کشور سه سال بسیار سخت را گذراند که برای دولت، نظام، بخش خصوصی و بانک‌ها و از همه مهم تر مردم سال پر مشقتی بود؛ کسانی که این جنگ اقتصادی را برای کشورمان طراحی کردند، هدفشان سه ماهه بود تا با حجم زیاد فشار ظرف سه ماه مردم را در مقابل نظام و حکومت بسیج کنند.
سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به شکست رییس جمهور پیشین آمریکا در اتخاذ سیاست خروج از برجام یادآور شد: دنیا فهمید که در مورد ایران زبان زور کارایی ندارد و حتی امروز آمریکاییها درخواست دولت قبلی این کشور برای بازگرداندن تحریم های شورای امنیت را پس گرفتند و برای بازگشت به برجام و برداشتن تحریم ها تلاش می کنند.
وی گفت: ما باید از مردم نجیب کشورمان تشکر و قدردانی کنیم که با این همه گرانی و نوساناتی که با تهدید و فشارها موجب افزایش قیمت ارز و به تبع آن قیمت کالاها شد، مقاومت کردند و اگر مقاومت مردم، تلاش بخش خصوصی، مسئولان و نظام نبود، اکنون به آینده امیدوار نبودیم.
واعظی ادامه داد: همه در از بین بردن سیاست‌های ترامپ نقش داشتند. اکنون همه خوشحال هستند که ترامپ حذف شده است و باید از ایران هم تشکر شود زیرا، در مقابل این فرد مقاومت کردیم و ایران مهم‌ترین سوژه ترامپ بود. حتی در زمانی که رای‌ها را در انتخابات آمریکا می‌شمارند هم در مبارزات انتخاباتی، ایران موضوع اصلی انتخاباتی و مهم در سیاست خارجی آن‌ها بود.
دکتر واعظی گفت: هر آنچه بود گذشت و امروز فشار حداکثری شکست خورده است و اکنون تحریم و جنگ اقتصادی روزها و هفته‌های پایانی خود را سپری می‌کند البته چه در آمریکا ترامپ برنده می‌شد و چه بایدن، باید سیاست خود را نسبت به ایران تغییر می‌دادند. روز شنبه وزیر امور خارجه آمریکا گفت فشار حداکثری تمام شده و زبان تحریم دیگر اثر ندارد.
دکتر واعظی تصریح کرد: دولت جدید آمریکا تمدید تحریم‌ها را پس گرفت که برای ایران اقدام مهمی است و شرایط امروز ایران با چند ماه قبل کاملا متفاوت شده است. من مطمئن هستم که مسیری که داریم می‌رویم ممکن است گرفتاری‌هایی داشته باشد اما هدف گذاری ما این است که تحریم‌های برجامی به اضافه ۱۶۰۰ تحریمی که ترامپ در چهار سال ریاست جمهوری خود بر ایران اعمال کرده بود، برداشته شود که من خوشبین هستم که این اتفاق می‌افتد.
وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال مذاکره است و ما چارچوبی برای این امر تعیین کرده‌ایم، بیان کرد: در برجام براساس تعهدات پای تعهدات خود ایستادیم درحالیکه با نقض تعهد از سوی آمریکا تعهدات خود را کاهش دادیم اما پای تعهدات خود ایستادیم. امروز می‌توانیم از برجام برای برداشت همه تحریم ها استفاده کنیم. در سال ۱۴۰۰ شرایط بسیار متفاوت از امسال است به گونه‌ای که روابط خارجی، صادرات، روابط بانکی و تجاری تغییر خواهد کرد البته نظام ما دشمنانی هم دارد تا نگذارند آمریکا به برجام برگردد و دیدیم در این یک هفته گذشته هم در داخل کشور و هم رسانه‌های خارجی چه قدر تبلیغ کردند که پنجم اسفند روزی است که عملا برجام به هم می‌خورد.
رئیس دفتر رییس جمهور گفت: روز گذشته با مدیر کل آژانس اتمی در ایران مذاکرات بسیار خوبی داشتیم و در نتیجه ما به فرمولی رسیدیم که قانون مجلس محترم شمرده شود و اجرا شود. نظارت‌های آن‌ها بر اساس پادمان باشد. ما از ابتدا گفته‌ایم که به هیچ وجه دنبال فعالیت‌های مخفی در ساخت سلاح‌های هسته‌ای نیستیم، ولی این حق را برای خود قائل هستیم تا از فناوری‌های اتمی استفاده کنیم.
وی تأکید کرد: موضع ما مشخص است و مکانیزم نظارت و شفافیت را قبول داریم به گونه‌ای که پروتکل الحاقی مربوط به مجلس است و اینکه به روش پادمان بتوانند نظارت کنند.
دکتر واعظی گفت: به نظر می‌رسد این توانایی در کشور ما است که با وجود سختی‌ها و مشکلات بزرگ راه حل پیدا کنیم. موضوع برداشتن تحریم یک بحث است و مسالهFATF یک بحث دیگر، FATF و دو لایحه‌ای که در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد، برای دولت بسیار مهم است و با تحریم‌ها نمی‌توانستیم با دنیا معامله کنیم، اما وقتی تحریم‌ها برداشته شود ما نمی‌توانیم خود تحریم داشته باشیم و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید بتواند یک تصمیم درستی بگیرد تا فشار از بانک‌ها، بخش خصوصی و اقتصاد برداشته شود. اکنون اقتصاد کشور باید خود را برای شرایط دیگری آماده کند تا بتواند مثل سالهای ۹۵ و ۹۶ در صادردت و واردات با دنیا ارتباط برقرار کند.
وی با بیان اینکه دولت با پافشاری که بر بودجه داشت نگذاشت تا شاکله بودجه تغییر کند، ادامه داد: زیرا اگر شاکله آن بهم می‌خورد نمی‌توانستیم آن‌ را به مرحله اجرا برسانیم. بانک‌ها و بخش اقتصادی کشور باید برنامه ریزی کنند که اگر تحریم‌ها نباشد باید چه کار کنند و خودمان را برای شرایط جدید آماده کنیم.
سرپرست نهاد ریاست جمهوری در پایان اعلام کرد: گزارش‌هایی که از بانک‌ها به ما می‌رسد بیانگر این است که خوب توانستند در شرایط سخت خود را وفق دهند و شرایط را مدیریت کنند. خوشبختانه امسال این پنجاه و دومین برنامه استانی است که با وجود محدودیت برگزاری سفرهای استانی برگزار کردیم. کرونا برای اقتصاد همه کشورها محدودیت ایجاد کرده است ولی ما با این وجود پروژه‌های زیادی را به بهره برداری رسانده‌ایم که نشان از همت بانک‌ها و بخش خصوصی دارد. همه دارند تلاش می‌کنند تا اقتصاد کشور روی پای خود بایستد و ما اگر دست به دست هم نمی‌دادیم امروز نمی‌توانستیم با افتخار در مقابل آمریکا حرف بزنیم و از پنجم اسفند ماه قانون مجلس اجرا می‌شود و ایران به پروتکل الحاقی از این زمان به بعد متعهد نخواهد بود.
دکتر حسین مهری مدیرعامل این بانک نیز ضمن خوشامدگویی به تمامی حضار به خصوص دست اندرکاران عرصه تولید و اشتغال کشور و تبریک به مناسبت ولادت با سعادت امام جواد (ع) و حضرت امیرالمؤمنین (ع) اظهار داشت: مایه مباهات است که در دوران فعالیت دولت تدبیر و امید در جهت ارتقای صنایع کشور اقدامات شایسته‌ای صورت گرفته و علیرغم تحریم های ظالمانه اقتصادی که به صورت مستقیم بخش تولید و شبکه بانکی کشور را هدف قرار داده و شیوع ویروس کرونا که بر فضای کسب و کارها تأثیرگذار بوده است در سایه حمایت همه جانبه دولت و با عزم راسخ و کار جهادی تولیدکنندگان و کارآفرینان عزیز، شاهد موفقیت های روزافزون و اعتلای بخش های مهم صنعتی کشور هستیم و این جفای به نظام است که برخی سیاه نمایی می کنند و اقدامات دولت را کم اهمیت جلوه می دهند.
دکتر مهری اعلام داشت: در دوران دولت یازدهم و دوازدهم توسط این بانک در مجموع به ۳۱۶ طرح بزرگ و زیربنایی مبلغ ۲۲۷ هزار و ۳۰۲ میلیارد ریال و بالغ بر ۱۲ میلیارد یورو تسهیلات پرداخت شد.
مدیرعامل این بانک عنوان داشت: در یازده ماهه امسال، از ۲۲ طرح مهم که از سوی این بانک با تسهیلات ارزی به مبلغ ۲ میلیارد و ۹۴۸ میلیون یورو و تسهیلات ریالی ۱۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال تأمین مالی شده است، ۱۴ طرح توسط رییس جمهور و به ترتیب یک طرح توسط معاون اول رییس جمهور، دو طرح با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، یک طرح رییس بنیاد مستضعفان و چهار طرح نیز توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بهره برداری قرار گرفت و برای ۸۰۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شد.
وی گفت: در سال جهش تولید در برخی شاخص های عملکردی مانند وصول مطالبات، گشایش اعتبارات اسنادی و ضمانتنامه های ریالی، رشد بیش از ۱۰۰ درصد را شاهد بودیم اما هدفگذاری ما برای ارتقای تمامی شاخص های عملکردی به این میزان است.
دکتر مهری در فراز دیگری از سخنان خود به واگذاری های انجام شده اشاره کرد و افزود: در سال ۹۸ شرکت های سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت و سیمان مازندران از شرکت های بورسی متعلق به بانک ، صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران از شرکت های غیر بورسی این بانک و لاستیک پارس، نخ خمین و کاغذ کارون از شرکت های غیر بورسی مربوط به شرکت آتیه دماوند واگذار شدند.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن همچنین از ارائه ۱۸ هزار و ۴۱۲ میلیارد ریال به شرکت های دانش بنیان در ۱۱ ماهه سال ۹۹ خبر داد.
وی افزود: امروز نظاره گر به ثمر نشستن تلاش های تمامی مدیران و کارکنان مجموعه بانک صنعت و معدن به ویژه در بخش امور فناوری اطلاعات و ارتباطات هستیم که با همت والای آنان از سه پروژه مهم در این حوزه رونمایی می شود؛ نخست، طرح احراز هویت غیرحضوری که از طریق تلفن همراه هوشمند و با تطابق اطلاعات کد ملی و مالکیت شماره تلفن همراه از طریق سامانه‌های وزارت کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام و نتایج برای اجابت درخواستهای مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد و بانک صنعت و معدن در حال حاضر تعریف مشتری و افتتاح حساب را به عنوان اقدامات پایه برای شناسایی و تسهیل انواع عملیات بانکی مرتبط با حسابها را فراهم نموده است. دومین محصول فناورانه این بانک، اعتبارسنجی اصالت نشانی مشتریان است که به منظور رفاه حال مشتریان در خصوص اخذ مکرر نشانی محل سکونت یا فعالیت کاری ایشان برای ارائه خدمات بانکی مختلف در مقاطع زمانی متفاوت و در قالب فرم‌های متعدد و همچنین پیشگیری از ریسک‌های مترتب بر عدم اصالت سنجی نشانی‌ها، بانک صنعت و معدن اقدام به راه اندازیطرحی تحت عنوان اعتبارسنجی اصالت نشانی مشتریان نموده است. در این طرح اطلاعات محل سکونت، محل کار و فعالیت اقتصادی اعلامی توسط متقاضیان اعتباری (متقاضیان تسهیلات بانکی، ضامنین و …) و مشتریان، قبل از پرداخت تسهیلات و یا ارائه خدمات بانکی، بررسی و اعتبارسنجی می گردد. بدین شرح که پس از درج اطلاعات مشتری در سامانه، به طور خودکار نامه ای با فرمت استاندارد و از پیش تعیین شده به نشانی ثبت شده ارسال می گردد و پس از احراز هویت مشتری توسط مامور پست به ایشان تحویل داده می‌شود تا کد تأییدیه دریافتی را از طریق یکی از کانالهای ارتباطی اعلام نماید و در نهایت، ایجاد مرکز عملیات امنیت (SOC) که از مهمترین دستاورد های بانک صنعت و معدن در سال ۱۳۹۹ است. این مرکز، شامل مجموعه ای از ابزارها، فرآیندها و عوامل انسانی است که به صورت پیوسته، وقایع امنیتی تولید شده توسط تجهیزات را برای شناسایی رخدادهای امنیتی رصد می کند تا دیدگاهی جامع نسبت به وضعیت امنیت سازمان ایجاد می نماید. در واقع این مرکز، یک واحد متمرکز پایش امنیتی است که به واسطه اطلاع رسانی های خودکار حوادث و وقایع، تولید گزارش‌های جزئی و کلی، پاسخ دهی خودکار به حوادث و وقایع، رویکردی پیشگیرانه را در جهت مدیریت ریسک‌های امنیتی ایجاد نموده است و متضمن امنیت اطلاعات و عملیات بانکداری الکترونیکی و سرویس های جدید دیجیتالی فعلی و آتی بانک می باشد.
دکتر مهری تصریح کرد: این بانک به لحاظ ایجاد فضاها و زیرساخت های مورد نیاز و درخور شأن مشتریان نیز همواره پیشرو بوده و اکنون با افتتاح ساختمان های جدید سرپرستی استانهای خراسان جنوبی و کرمان، انتظار می رود جایگاه خود به عنوان یک بانک توسعه ای و تخصصی را ارتقا بخشیده و با ایجاد فضای کاری مناسب تر و تلاش و تشریک مساعی کارکنان حاضر در این مجموعه، همچون گذشته عملکرد مطلوب و مؤثری داشته باشد و مراتب رضایت مشتریان ارزشمند این بانک را فراهم آورد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به افتتاح پروژه عظیم اسکله اختصاصی شرکت خدمات بندری ایران اشاره کرد و گفت: شرکت صنایع شیمیایی ایران که از شرکت های زیرمجموعه این بانک است، تاسیسات بوشهر را که شامل اسکله و مخازن نگهداری مواد شیمیایی و پتروشیمیایی می باشد با هدف مدیریت بهتر هزینه ها و اقدامات اجرایی مورد لزوم و نیز سرعت بخشیدن و تسهیل اقدامات صادراتی محصولات خود در سال ۸۱ خریداری کرد. این اسکله اختصاصی متعلق به شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران قبل از انقلاب ساخته شده بود که در سال ۱۳۹۱ بر اثر برخورد شناورها با اسکله به شدت آسیب دیده و غیر قابل استفاده شده بود اما به دلیل اهمیت آن در بهبود و توسعه فعالیتهای شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران و مجموعه بزرگ شرکت صنایع شیمیایی ایران اراده مدیران شرکت بر آن قرار گرفت که مورد بازسازی و تعمیر قرار گیرد.
وی ادامه داد: در اواخر سال ۱۳۹۷ پروژه بازسازی اسکله مزبور در دستور کار شرکت قرار گرفت و پس از طی مراحل لازم، برآورد هزینه های بازسازی و پیگیری های مداوم جهت اخذ مجوزهای مربوطه، نهایتاً در ابتدای سال ۱۳۹۸ با مساعدت اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، اقدامات ساخت اسکله جدید آغاز شد و مقرر شد اسکله قدیمی از دریا خارج گردد که در مدت زمان شش ماه با موفقیت کامل به انجام رسید.
دکتر مهری بیان داشت: ساخت، نصب و راه اندازی اسکله جدید نیز بر اساس فناوریهای نوین و طراحی جدید و مدرن شکل گرفته و اجرای کامل این پروژه ملی، از آغاز تا مرحله بهره برداری کمتر از ۲ سال به طول انجامید که بدون شک برگ زرین و سند افتخاری برای بانک صنعت و معدن، مجموعه بزرگ شرکت صنایع شیمیایی ایران و بالاخص شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران است.
گفتنی است در خلال این مراسم هر یک از مدیران استانی این بانک در استانهای کرمان و خراسان جنوبی و مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی ایران گزارش هایی از نحوه عملکرد و روند اجرای پروژه های مورد افتتاح ارائه کردند و دکتر یوسفی نیا معاون برنامه ریزی و فناوری بانک صنعت و معدن نیز گزارش مبسوطی در خصوص سه محصول فناورانه این بانک قرائت نمود.