تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 35557 تاریخ انتشار : 2 مرداد 1398

هویت، یکی از اساسی ترین و ابتدایی ترین نیازهای بشری است و انسان بلافاصله پس از شناخت خود در مواجهه با این موضوع قرار می گیرد. اما نکته حائز توجه، تاثیرات وضعیت محیطی بر تغییرات هویتی است. برای درک بهتر این مطلب، بهتر است ابتدا تعریف موجزی از «هویت ملّی» داشته باشیم. هویت ملّی، برآیندی از تعدادی مؤلفه است که به یک شخصیت، اعتباری ملّی می بخشد. به عنوان مثال مؤلفه هایی چون سرزمین، دین، مذهب، فرهنگ و سنن در ساخت شخصیت یک فرد ایرانی تأثیرگذار هستند. در این مطلب مجال آن نیست که همه این عناصر بررسی شود، لذا با توجه به عنوان این مقاله تنها به مؤلفه بااهمیت فرهنگ می پردازیم. فرهنگ، به مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرا می‌گیرد، اطلاق می‌ شود. توجه داشته باشید که فرهنگ به وسیله آموزش و تبلیغات به دیگران نیز منتقل می شود، لذا یک پدیده اکتسابی است. اگر با نگاهی واقع بینانه به محیط اطراف خود نگاهی بیاندازید، متوجه این موضوع خواهید شد که بسیاری از رفتارها، گفتارها، پوشش ها و حتی باورهای ما ریشه ایرانی ندارند. به عبارتی یا از تعالیم و مفاهیم اسلامی ناشی شده اند و یا از طرق مختلف از نواحی غرب و شرق دنیا به روح و روان ما وارد شده اند. البته در این نوشته به دنبال آن نیستیم که درستی یا نادرستی ورود تعالیم و مفاهیم را به فرهنگ ایرانی بررسی کنیم، بلکه قصد داریم به این نتیجه نائل شویم که فرهنگ یک کشور که مؤلفه ای از هویت ملّی آن سرزمین است، تغییرپذیر و تأثیرپذیر از صفت های بیرونی است. اگر نتیجه اشاره شده را قبول داشته باشیم، حال می توانیم به عواملی که در تغییر فرهنگ یک جامعه مؤثر هستند بپردازیم. قطعاً تعاملات اجتماعی برون سرزمینی، از مؤثرترین عواملی هستند که ممکن است فرهنگ یک جامعه را دستخوش تغییر قرار دهد. در گذشته، این نوع تعاملات بر اثر سفرهای برون مرزی اتباع یک کشور و یا ورود سیاحان و مهاجران به وجود می آمد، اما در قرن بیست و یکم که دنیا با وجود اینترنت حد و مرز معینی ندارد، در کمترین زمان ممکن هزاران داده مختلف که در فرهنگ سازی متأثر هستند، در حال مبادله است. رسانه های اجتماعی از این حیث، نقش پررنگی دارند، چرا که علاوه بر در دسترس بودن، از جذابیت های سمعی و بصری ویژه ای نیز برخوردار هستند. رسانه هایی نظیر فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و… در اغلب کشورها از نفوذ بالایی برخوردار هستند و میلیون ها انسان در این رسانه ها عضویت دارند. هر لحظه در این رسانه ها داده های بی شماری در قالب فیلم، عکس، صدا و متن منتشر می شود و اعضا ضمن دریافت موارد، گاهی اوقات به بازنشر مطالب نیز اقدام می کنند. بسیاری از این داده ها حاوی مضامینی هستند که مستقیم یا غیر مستقیم در فرهنگ ملّی یک سرزمین تأثیرگذار هستند. به عنوان مثال اگر شما ۱۰۰ سال پیش به ژاپن، روسیه، بریتانیا، برزیل و… سفر می کردید، در هر سرزمین سبک پوشش خاص آن سرزمین را به وضوح مشاهده می کردید، اما در جهان قرن بیست و یک، کمتر سرزمینی یافت می شود که اکثریت مردم آن از پوشش اصیل خود استفاده نمایند. به عبارتی پوشش مردم دنیا، جهانی شده است که می توان اذعان داشت این عارضه فرهنگی، ناشی از تبادلات اجتماعی است. با توجه به مطالب گفته شده نتیجه می گیریم از آنجا که رسانه های اجتماعی ظرفیت بالقوه و بالفعلی در تبادل موضوعات فرهنگ ساز دارند، در فرهنگ ملّی یک جامعه نیز اثر گذار هستند و از آنجا که فرهنگ، یک مؤلفه اساسی از هویت ملّی یک جامعه است، می توان گفت که رسانه های اجتماعی در هویت ملّی نیز تأثیرگذار هستند.

محمدرضا چراغی زرمهری

 

Twitter Google+ Facebook
533 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها