• امروز : یکشنبه, ۲۷ خرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 16 June - 2024

ویژه خبری

سرپرست بانک کشاورزی خبر داد: پیش بینی پرداخت ۲۵۰ همت تسهیلات به بخش کشاورزی در سال جاری اجرای برنامه های فرهنگی و هنری همزمان با اعیاد قربان و غدیر در منطقه آزاد انزلی ۶۰۰٫۰۰۰ عروس و داماد از شعب سپهری وام ازدواج گرفتند پیام تبریک بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران به مناسبت عید قربان و آغاز دهه امامت و ولایت ابلاغ آیین نامه پنجره واحد خدمات حمایتی ایرانیان به ادارات کل ستادی و مستقل پست بانک ایران اهدای نشان عالی مدیریت خلاق به بانک مسکن رشد ۴۸۶ درصدی سودآوری در پی اصلاح ساختارهای مالی سپرده کوتاه‌مدت ویژه ممتاز طرح «ربیع» بانک مسکن با ضریب تخصیص ۴۰ درصدی اوراق (تسه) تیم‌های برتر نخستین دوره مرکز Solve for Tomorrow سامسونگ در ایران معرفی شدند سود خالص بانک سینا از ۱۸ هزار میلیارد ریال فراتر رفت بانک دی، فراتر از انتظار در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری تلاش مضاعف برای افزایش سهم بازار بانک سینا ارائه نگین امید سپه برای کمک به تامین نقدینگی خانواده ها با کارمزد ۲ درصد رشد ۸٫۵ درصدی درآمد چادرملو در دو ماهه نخست ۱۴۰۳ فروش فوری نقدی کامیونت نیسان تکسوز آپشنال SVD تعاونی‌سازی سبب ایجاد تحول در طرح نهضت ملی مسکن می‌شود

0
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای:

پارک مهارت و صنایع خلاق به زودی در تهران راه اندازی می شود/ تغییر نام دانشگاه فنی و حرفه ای به دانشگاه ملی مهارت

  • کد خبر : 112721
  • 21 خرداد 1403 - 14:28
پارک مهارت و صنایع خلاق به زودی در تهران راه اندازی می شود/ تغییر نام دانشگاه فنی و حرفه ای به دانشگاه ملی مهارت

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در گفت و گو با صدای پول گفت: اجلاس روسای آموزشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای سراسر کشور از ۲۱ تا ۲۳ خرداد در حال برگزاری است. به گزارش پایگاه خبری صدای پول، عرفان خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در خصوص اجلاس روسای آموزشکده […]

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در گفت و گو با صدای پول گفت: اجلاس روسای آموزشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای سراسر کشور از ۲۱ تا ۲۳ خرداد در حال برگزاری است.

به گزارش پایگاه خبری صدای پول، عرفان خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در خصوص اجلاس روسای آموزشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای سراسر کشور در گفتگو با صدای پول اظهار کرد: اجلاس روسای آموزشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای سراسر کشور از ۲۱ تا ۲۳ خرداد در حال برگزاری است. 

وی افزود: در این اجلاس، چالش های حوزه آموزش عالی مهارتی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. مهمترین دستاورد این اجلاس انسجام فکری و سیاستی برای برنامه های آموزش عالی مهارتی است که می تواند مدیران را برای حرکت در ادامه مسیر آماده تر و قدرتمندتر سازد.

خسرویان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و انتظار از دولت چهاردهم گفت: با توجه به اینکه حوزه اشتغال و آموزش های مهارتی یکی از حوزه های مهم در برنامه های توسعه ای کشورها و دنیاست، امیدوارم کسی که مسئولیت دولت چهاردهم را بر عهده می گیرد، حرکت در مسیر برنامه هفتم توسعه و توسعه آموزش های مهارتی را با توان بیشتر ادامه دهد.

اجلاسی برای شکوفایی آموزش های فنی و حرفه ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای همچنین در اجلاس سراسری روسای دانشکده ها و آموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای که ۲۱ تا ۲۳ خرداد برگزار شد، گفت:اهدافی را که رئیس جمهور شهید و همراهان ایشان عنوان می کردند را به نحو احسن اجرا کنیم و خللی در برنامه های دانشگاه به وجود نخواهد آمد و با قدرت ادامه می یابد.

عرفان خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار کرد: برای همه کسانی که بعد از شهادت رئیس جمهور احساس تکلیف کردند و در این صحنه حضور یافتند، آرزوی توفیق داریم. اخلاق مداری، سختکوشی، اخلاص و کار شبانه روزی از ویژگی های شهید رئیسی بود. بدون حاشیه کشور را اداره کرد و خداوند جواب این اخلاص را داد و پاداش ایشان چیزی جز شهادت نبود. 

وی افزود: امروز وقت این است که در این اجلاس گزارشی از اقداماتی که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در حوزه آموزش های مهارتی شد ارائه شود.

خسرویان خاطرنشان کرد: ابتدای آغاز دولت سیزدهم با اولین روزهای دوران پساکرونا در کشور همراه بود. بازگشایی دانشگاه ها موضوع اول دولت بود. تقریبا سه سال دانشگاه ها در فضای مجازی اداره می شد. هزینه های عمومی و جاری دانشگاه ها به شدت افزایش یافته بود. درآمدهای عمومی کشور اندک بود. بسیاری از منابع دولت قفل بود. با این وضعیت دولت تحویل داده شد و ما دولت را تحویل گرفتیم. 

وی ادامه داد: ما فکر می کردیم که آن سال دانشگاه ها را تا پایان سال به صورت مجازی اداره خواهیم کرد اما رئیس جمهور دستور داد که پس از تعطیلات عید دانشگاه ها به صورت حضوری فعالیت خود را آغاز کنند. شاید مهمترین مساله ای که در ارتباط با آموزش های مهارتی مطرح بود، این بود که نظام آموزش های مهارتی در کشور در سپهر برنامه علم و فناوری کشور نادیده گرفته می شد. یعنی شما هر جا سندهای مرتبط با علم و فناوری و سند مرتبط با دبیرخانه علم و فناوری و شورای عطف را مطالعه می کردید، یک کلمه از آموزش های مهارتی در آن یافت نمی شد. پس از سیاست ها چیزی برای آموزش های مهارتی وجود نداشت. 

عضوی که از  آموزش عالی جدا شده بود

خسرویان بیان کرد: مساله دیگر اینکه اساسا دانشگاه فنی و حرفه ای از آموزش و پرورش انتزاع شده بود. این عضو پیوندی، سازگارپذیر با سایر قسمت های وزارت علوم حرکت نمی کرد. من همیشه می گویم که آموزش های فنی و حرفه ای شاید یکی از پیشران های آموزش و پرورش بود اما یکی از واگن های انتهایی آموزش عالی بود. 

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در این باره خاطرنشان کرد: چالش بعدی ما ساختار بود. ساختاری که توانایی اداره و ماموریت های مرتبط با آموزش های فنی و حرفه ای را نداشت. بودجه ای که برای دانشگاه فنی و حرفه ای در نظر گرفته بودند، بسیار ضعیف بود. به قدری که امکان پیشبرد آموزش های فنی و حرفه ای در کشور را نداشت.

وی ادامه داد: اگر شاخص را به آموزش های نظری می گذاشتیم، این دانشگاه با بودجه ای که برای آن در نظر گرفته بودند باید ۶۰ هزار دانشجو می داشت اما قریب به ۲۰۰ هزار دانشجو داشت. نظام بودجه ریزی و تامین مالی کاملا سنتی بر دانشگاه حاکم بود. وقتی ساختار مشکل داشته باشد، نظام عرضه ها و تقاضاها دچار ناترازی می شود. 

سونامی بازنشستگی در دانشگاه

خسرویان گفت: چالش بعدی، حوزه منابع انسانی دانشگاه بود. ما با سونامی بازنشستگی در دانشگاه فنی و حرفه ای مواجه بودیم و هستیم. همکاران ما در سراسر کشور تا پاسی از شب فعالیت می کردند و هرکدام دارای دو، سه مسئولیت بودند. فشار کمبود منابع انسانی بسیار جدی بود. تمایز آموزش های فنی و حرفه ای با سایر آموزش ها در کارگاه ها به صورت عملی است و باید این آموزش ها در کارگاه ها ترویج می شد. کارگاه های فرسوده ای که می توانست در تهدید زمان کرونا به فرصت تبدیل و تجهیز شوند، زمانی که فشار سنگین بودجه غذا، حق التدریس نبود، باید تجهیز می شدند. اما این فرصت استثنایی نیز از دست رفت. 

این مقام مسئول بیان کرد: در کلان حکمرانی آموزش های مهارتی در کشور با چند سازه پراکنده رو به رو هستیم. یک سازه ما، یک سازه سازمان فنی و حرفه ای، یک سازه دانشگاه علمی و کاربردی و قسمتی آموزش و پرورش.پس ما در وسط زنجیره هستیم.

وی افزود: یکی دنبال این است که ساختمان را بگیرد، یکی دنبال این است که نیروها را بگیرد، یکی دنبال این است که بودجه ها را به سوی خود بکشاند. اینها چالش هایی است که ما در دولت شهید رئیسی با آن مواجه بودیم و باید اصلاح می شد. اگر نقطه اتکا و تلاش را به غیر از این مسائل می گذاشتیم، امروز باید پاسخگوی این می شدیم که چرا مسیر را اشتباه رفتیم. این اقدامات با همکاری خوب دولت و مجلس و تلاش شبانه روزی روسا در سراسر کشور، همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجموعه وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی و حمایت های رئیس جمهور شهید حرکت کردیم و مسائل را حل کردیم.

اصلاح ساختار بودجه و تشکیلات

خسرویان توضیح داد: اولین اقدام، اصلاح ساختار بودجه و تشکیلات دانشگاه بود. تلاش بر این بود که ابزارسازی کنیم. زمانی که دانشگاه را تحویل گرفتیم، بودجه ۱۲۳۰ میلیارد بود. امروز با عنایت شهید رئیسی بودجه ۴۰۶۵ میلیاردی برای دانشگاه امسال پیشنهاد شد. در تمام سفرهای استانی با وجود اینکه دستگاه های متعددی حضور داشتند تا منابع مرکز و تهران را برای استان ها در سایر دستگاه ها جذب کنند، از ابتدای دولت برای همه استان ها منابعی برای احداث، تعمیر و تجهیز آموزشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای در سراسر کشور گرفتیم. سیاستگذاری دولت سیزدهم منجر به این شد که علاوه بر بودجه دانشگاه امروز، ۱٫۵ همت منابع برای توسعه آموزشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای داشته باشیم. این نشان می دهد که دولت سیزدهم اهتمام بر ارتقای دانشگاه فنی و حرفه ای داشت. بیش از ۱۰، ۱۲ سال است که در کشور هم دانشگاه فنی و حرفه ای و هم سازمان فنی و حرفه ای داریم. ۸ سال دولتی آمد و رفت و برای اصلاح یک نام اقدامی انجام نداد. مگر می شود که یک وزارت دادگستری داشته باشیم و یک سازمان دادگستری. به فضل الهی تغییر نام دانشگاه فنی و حرفه ای را به دانشگاه ملی مهارت انجام دادیم. تشریفات قانونی آن در حال انجام است و به زودی با برند جدید دانشگاه ملی مهارت در کشور رو به رو خواهیم شد. ممکن است کسانی بگویند که این فقط یک تغییر نام است. بنده اعتقاد دارم که تغییر نام در هویت آفرینی این مجموعه بی تاثیر نخواهد بود. علاوه بر اینکه نام را تغییر دادیم، ساختار را نیز اصلاح کردیم. آموزش های مهارتی با سنجش صلاحیت حرفه ای در کشور گره خورده است که قانون سال ۹۶ کشور است.

این مقام مسئول بیان کرد: وقتی در کلان کشور تصمیم گیری می کنیم باید سازمان ها و نهادها را به هم متصل کنیم. پیشنهاد ساختار جدید دانشگاه را دادیم. معاونت صلاحیت حرفه ای را به دانشگاه اضافه کردیم و دانشگاه ملی مهارت با ۵ معاونت اداره می شود که معاونت پنجم معاونت صلاحیت حرفه ای است. در آینده ایران برای توسعه شغل، صنعت و فناوری ما نیاز به ماژور صلاحیت حرفه ای داشتیم که پیش بینی نشده بود. این ماژور در نظام سیاستگذاری کشور و در دانشگاه فنی و حرفه ای تعبیه شده و به مرور جای خود را در نظام حکمرانی آموزش های مهارتی در کشور باز می کند.

وی گفت: اولین اقدام در نظام صلاحیت حرفه ای در کشور این بود که در سال گذشته برای ۶۰۰ نفر از دستگاه های مختلف در کشور آزمون صلاحیت حرفه ای برگزار کردیم و سازه های رسمی کشور این موضوع را به رسمیت می شناسند که محل آزمون صلاحیت حرفه ای، دانشگاه ملی مهارت خواهد بود. ما برندینگ و ساختار دانشگاه را تغییر دادیم. مجوز پارک مهارت و صنایع خلاق را اخذ کردیم و به زودی در تهران پارک مهارت و صنایع خلاق را را راه اندازی خواهیم کرد. چطور ممکن است مجموعه ای دانشگاه باشد اما پارک نداشته باشد، صندوق پژوهش و فناوری نداشته باشد، این موضوع به مرور به اعضای علمی هویت می بخشد. آیین نامه ارتقا را نیز با شورای عالی انقلاب فرهنگی و در راس آن شهید ابراهیم رئیسی هماهنگ کردیم که نظام آموزش های مهارتی نظام ارتقای اساتید مخصوص به خود را می خواهد.

اگر ما بخواهیم هم منافع هیات علمی و هم منافع دانشگاه را تامین کنیم باید دارای آیین نامه مستقل باشیم.

تسریع در نظام ارتقا با آیین نامه جدید

خسرویان همچنین عنوان کرد: آیین نامه جدیدی تنظیم کردیم که نظام ارتقا را تسریع می کند و کاملا انگیزه دهنده است. این آیین نامه در جهت هدف دانشگاه که تربیت تکنسین و نیروکار ماهر در سطوح بین اللملی و ملی است. همچنین در تحول و ارتقای منابع انسانی نیز اقداماتی شده است. ما انتظار داریم مسیر تحول دانشگاه فنی و حرفه ای در دولت چهاردهم نیز ادامه یابد و این حرکت شتابنده متوقف نشود.

سنت ابتلائات خداوند برای همه جوامع

در ادامه این همایش حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در اجلاس سراسری روسای دانشکده ها و آموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به موضوع سنت ابتلائات دنیوی برای کلیه جوامع بشری اشاره کرد و گفت: خداوند متعال برای تمام جوامع سنت ابتلائات و امتحان را دارد و این گرفتاری ها نیز برای امت پیامبر (ص) در گذشته وجود داشت.

وی ادامه داد: سنت ابتلائات و امتحان های الهی برای مومنان به گونه ای است که کار به جایی می رسد که فرزند پیامبر (ص) را به شهادت می رسانند. خداوند متعال هدف از سنت ابتلا را تشخیص گوهر وجودی انسان ها معرفی می‌کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به چیستی وظیفه مومنان در مقابل سنت ابتلا خاطرنشان کرد: امیر المومنین (علیه السلام) در نهج البلاغه می فرمایند ما زمانی که با پیامبر (ص) بودیم مرگ و شهادت به دور سر ما می‌چرخید و علیرغم اینکه ما در کانون بلا بودیم این سختی‌ها موجب می شد که بر ایمان، صبر، محکم بودن و ثبات قدم ما افزوده شود.

پیروزی پس از ابتلائات می آید 

حجت الاسلام والمسلمین رستمی تاکید کرد: از ابتدای انقلاب ما مصیبت های فراوانی را دیده ایم. در دهه شصت در حدود ۹۵ روز رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس قوه قضائیه و بخشی از نمایندگان مجلس را از دست دادیم؛ آن هم در کشوری که تازه انقلاب کرده بود و در معرض تجزیه طلب ها قرار داشت اما بزرگترین پیروزی بعد از شهادت این بزرگواران صورت گرفت.

لینک کوتاه : https://sedayepool.ir/?p=112721

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها