تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 65499 تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
شبکه پستی، کهن ترین و گسترده ترین نوع ابزار ارتباطی بین مردم یک کشور با ساکنان دیگر سرزمینها و مناطق جهان است. هر پستچی بطور میانگین روزانه از انجام ۳۰۰۰ سفر و تردد غیر ضرور جلوگیری می کند که هر سفر افزون بر هزینه های بیشمار، پیامدهای دیگری چون اتلاف وقت و انرژی، فشارهای عصبی و روحی، آلودگی هوا و انواع خسارتهای احتمالی مالی و جانی را نیز به همراه دارد.

به گزارش صدای پول از  روابط عمومی شرکت ملی پست، مهدی عارف نیا؛ کارشناس روابط عمومی پست استان ایلام، در یادداشتی به نقش مؤثر شبکه پستی در جامعه بعنوان حلقه واسط میان مردم و سازمانها پرداخته است که متن این یادداشت در ادامه آمده است.

بازرگانان و تجار همیشه جابجایی کالاهای خود را با حجم وسیع و بالا انجام می دادند و در حجم پائین امکان مبادله کالا وجود نداشت. بنابراین پست با استفاده از توان لجستیکی خود توانست کالاهای کوچک مردم را تحت عنوان امانت دریافت و با خودرو به مقصد برساند در حقیقت با این حرکت تجارت خرد و کوچک نیز رونق گرفت.

تا قبل از انقلاب، فعالیت های پست در همین حد بود اما بعد از انقلاب اسلامی تغییرات اساسی در شرکت پست انجام شد و بر این اساس سازمان های خدمات رسان افزایش یافته و خدمات سازمان ها نیز توسعه و مخاطبان آنها در شهرها و روستاها هم زیاد شدند.

هر فرد ایرانی چه در شهر و چه در روستا و به منظور انجام امورات اداری خود روزانه با چندین سازمان متعدد سرو کار دارد. هرچند که این حرکت خوب، مردمی بودن نظام را می رساند اما مشکلات متعددی از قبیل فساد اداری، مراجعات زیاد مردم به سازمان ها، افزایش ترافیک، آلودگی محیط زیست و اتلاف وقت و انرژی مردم در ادارات را هم به دنبال داشت که به ناچار باید برای حل این مشکل راهکاری اساسی پیدا می شد.

در همین زمینه استفاده از خدمات متنوع شبکه پستی بصورت نیابتی در بسترهای مختلف فیزیکی، مالی و الکترونیکی برای خدمات رسانی سازمان ها به مردم مورد توجه قرار گرفت و در حقیقت پست به عنوان یک نهاد قابل اعتماد و اطمینان حلقه واسط میان مردم و سازمان ها شد.

حضور مؤثر در نمایشگاه های ملی و بین المللی، ایجاد و راه اندازی باجه های خدمات نیابتی در اکثر ادارات و سازمانها، ثبت نام داوطلبان دانشگاه ها، ثبت نام و توزیع سیمکارت های متقاضیان تلفن همراه، توزیع انواع کالا برگ، توزیع اسناد تک برگ مالکیت، فرایند ثبت نام اشتراک پذیری گاز، توزیع کارت سوخت، مدارک و مستندات خودرو تنها بخشی از خدماتی بود که پست به کمک سازمان ها به مردم ارائه می کند این در حالیست که در سالیان اخیر ارائه خدمات از راه دور به عنوان ایجاد دولت الکترونیک از راه دور در حوزه های اجتماعی و سایر حوزه ها در برنامه دولت قرار گرفته بود.

در حقیقت امروزه رشد و توسعه تکنولوژی، استفاده از فناوری های نوین، فضای مجازی، اپلیکیشن ها و شبکه های الکترونیکی باعث شده است که کارها و امورات مردم به جای مراجعات حضوری از راه دور و بصورت کاملاً الکترونیکی انجام شود.

بدون شک پست نیز همواره می بایست با وجود این تغییرات جدید و بعنوان یک حلقه واسط ارتباطی بین مردم و سازمان ها نقش موثری را ایفا نماید. از اینرو این شبکه عظیم خدمات رسان که دارای یک شبکه بزرگ و گسترده فیزیکی بود به شبکه الکترونیکی نیز مجهز شد و با ایجاد سایت های متعدد الکترونیکی (بازار الکترونیک ) (روستا بازار) و کارت پستال های الکترونیکی فضای مناسبی را برای خرید و فروش متقاضیان از راه دور ایجاد کرد.

در این فرایند فروشگاه ها عضو این فضا و بازار می شوند و خریداران نیز از طریق شبکه اینترنت وارد این فضای تجاری شده و خرید کالای مورد نظر خود را انجام می دهند، پس از ثبت سفارش و خرید، پرداخت هزینه نیز از طریق کارت اعتباری یا درب منازل از سوی مامور پست دریافت گردیده و کالا و سفارش مورد نظر در سریعترین زمان ممکن از سوی مامورین و موزعین پست به درب منازل تحویل خریدار و یا خریداران می شود.

افرادی که دسترسی به شبکه اینترنت دارند نیز می توانند به سهولت وارد سایت شرکت ملی پست شده و از کارت پستال های موجود و یا آنچه که خود می خواهند در آنجا ثبت نمایند و پس ار تایید مراحل ثبت سفارش، شرکت پست کارت پستال مورد پسند متقاضی را بصورت کاغذی درآورده و به درب منزل تحویل می دهد.

در حوزه خدمات نیز همه مردم می توانند از طریق دفاتر پستی و دفاتر پیشخوان وارد سایت الکترونیکی سازمان ها شده و از سازمان ها خدمات دریافت کنند.

و اما امروزه فعالیت‌های پست درشرایط کنونی و همزمان با دوران شیوع کرونا بسیار پررنگ تر از هرزمان دیگر به چشم می خورد چرا که این شبکه ارتباطی عظیم و مویرگی در اقصی نقاط کشور با طرح های ویژه ای همچون” طرح از خانه بخریم” با ایجاد و راه اندازی فروشگاههای اینترنتی و صرفا بمنظور جلوگیری از حضور فیزیکی مردم به فروشگاهها و مراکز خرید از هرگونه تجمع اشخاص در راستای کاهش انتشار ویروس کرونا نقشی حیاتی و بی بدیل را ابفا می نماید.

“مهدی عارف نیا “

Twitter Google+ Facebook
46 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها