کارشناسان، ۳ عامل انسان، راه و خودرو را علل اولیه وقوع تصادف میدانند و طبق آمارهای اعلام شده، سهم عامل انسانی در وقوع تصادفات ۸۰درصد و سهم راه و خودرو به ترتیب فقط معادل ۱۵و ۵درصد برآورد شده است. این آمار نشان میدهد که بیش از همه باید برای کنترل عامل انسانی تصادفات فکری شود و با روشهای مختلف تلاش شود تا نقش انسان در وقوع تصادفات مرگبار کنترل گردد.
در این میان، نقش بیمه به عنوان یک عامل کنترلی بسیار بااهمیت است اما معمولا این جنبه از کارکرد بیمه کمتر مد نظر قرار میگیرد و صرفا به بیمه به عنوان نهاد جبران کننده خسارت توجه میشود.
حال آنکه استفاده از ابزار قانونگذاری در این زمینه میتواند موثر واقع شود اما متاسفانه در قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال ۸۷ برای راننده خودرو هیچ جریمه و یا تشویقی در نظر گرفته نشد و صرفا نوع خودرو در تعیین حق بیمه و پرداخت خسارت مد نظر قرار داشت. این روش محاسبه، موجب شد که افراد با هر شرایط سنی، شغل، سابقه تصادفات و تخلفات رانندگی، طبق یک نرخ واحد و مطابق با نوع خودرو، حق بیمه شخص ثالث را بپردازند و بر طبق عدم تصادفات نیز از تخفیفات آن بهرهمند شوند.
اما با تلاشهای صورت گرفته از سوی اهالی صنعت بیمه و برگزاری جلسات مشترک با مجلس و سایر نهادهای ذیربط و پس از بررسی رفتار رانندگان از جنبه های جامعه شناختی تصمیم بر این شد که در تدوین قانون دائمی شخص ثالث به نقش راننده نیز توجه گردد.
بر همین اساس، پس از بحث و بررسی فراوان و ضمن در نظر گرفتن جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این موضوع، در ماده ۱۸ قانون دائمی شخص ثالث تصریح شد که آییننامه سقف حق بیمه موضوع این قانون و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن با لحاظ کردن سوابق راننده و ویژگیهای خودرو توسط بیمه مرکزی تهیه شود.
طی روزهای گذشته، رئیس کل بیمه مرکزی این آیین نامه را برای اجرا به شرکتهای بیمه ابلاغ کرد که بر اساس آن، حق بیمه افرادی که در سامانه راهنمایی و رانندگی دارای نمره منفی هستند به ازای هر نمره یک درصد و تا سقف ۳۰ درصد افزایش یافته و رانندگانی که رانندگی پرخطر انجام میدهند نیز مشمول اضافه نرخ می شوند.
یکی از ویژگی های این آیین نامه جلوگیری از حذف تمام تخفیفات عدم خسارت بر اثر یک تصادف است و صرفا بخشی از تخفیفات از بین می رود. با ابلاغ این آییننامه رانندگان قانونمند، کم خطر با پیمایش کم و خودروهای با ایمنی بالا، حق بیمه کمتری نسبت به رانندگان پرریسک و پرتخلف و خودروهای با ایمنی پایین، پرداخت میکنند و قطعا این تشویق و تنبیه موجب اصلاح رفتار ترافیکی رانندگان خواهد شد.
حالا کارشناسان صنعت بیمه امیدوارند با تعیین ضوابط سقف حق بیمه و تشویق به رانندگی صحیح و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، نرخ حق بیمه عادلانهتر شده و همچنین شاهد کاهش تصادفات و افزایش ایمنی در کشور باشیم.