تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 50897 تاریخ انتشار : 18 تیر 1399

نشست مشترک رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با مدیران بانک توسعه صادرات ایران با هدف ارتقای توان بانک در حمایت از صادرکنندگان و تولید صادراتی کشور برگزار و پیشنهادات راهبردی به مجلس اعلام شد.

 به گزارش صدای پول به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران ، در این جلسه که دکتر محمدرضا پورابراهیمی و مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، هیات عامل و مدیران بانک توسعه صادرات ایران حضور داشتند، پیشنهادهایی برای افزایش توان بانک توسعه صادرات در تامین مالی صادرات و راهکارهای حمایتی این بانک در تحقق جهش تولید در کشور مطرح شد.

از مهمترین پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ایران بود که در صورت موافقت مجلس شورای اسلامی،  سهم بانک در تامین مالی صادرات به طرز قابل توجهی افزایش می یابد.

در پیشنهادی دیگر بر ضرورت تفکیک قوانین و مقررات ناظر بر بانکهای توسعه ای و تجاری با توجه به نقش مهم بانکهای توسعه ای در توسعه اقتصادی کشور مباحثی مطرح شد. جزئیات دیگر جلسه در ادامه این خبر آمده است.

**راهکاری برای افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات بدون تزریق منابع جدید

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، در این جلسه، دکتر علی صالح آبادی ضمن خیر مقدم به دکتر محمدرضا پورابراهیمی گفت: نظر به شرایط ارزی ویژه کشور و تاکید دولت بر اهمیت صادرات و ارزآوری از مسیر صادرات غیر نفتی، این جلسه با هدف تعامل و رایزنی با مقام قانون گذار برای بهبود عملکرد بانک توسعه صادرات و نیل به هدف جهش تولید، تشکیل شده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران ضمن اشاره به اینکه ۸۳ درصد  تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران، ارزی و تنها ۱۷ درصد ریالی است، گفت: بانک توسعه صادرات، بانکی دولتی، تخصصی و توسعه ای با ۳۸ شعبه در کل کشور، در بخش  تجهیز منابع  به دلیل رعایت نرخ ۱۵ درصد در سود سپرده و ارائه تسهیلات با نرخ ترجیحی امکان چندانی برای جذب سرمایه از طریق سپرده های مردمی ندارد و در این بخش متکی به سرمایه بانک، سپرده گذاری صندوق توسعه ملی، خطوط اعطایی از سوی بانک مرکزی و گردش مالی مشتریان در بانک است.

وی افزود: به منظور افزایش توان بانک در ارائه خدمات بیشتر به صادرکنندگان و بخش تولید صادرات محور، پیشنهاد می شود، صندوق توسعه ملی، بدهی بانک توسعه صادرات را به این صندوق، تحت عنوان افزایش سرمایه لحاظ کند؛ در صورت موافقت دولت، این افزایش سرمایه بدون تزریق منابع جدید بوده و با محدودیت های فعلی دولت در تخصیص منابع جدید سازگار خواهد بود و بانک می تواند پروژه های بیشتری را تامین مالی کرده و نقش حمایتی خود را در حوزه صادرات با توان بیشتری ایفا کند.

**معافیت بانک توسعه صادرات از مالیات، به نوعی حمایت از صادرات است

صالح آبادی برگرداندن سود سهام دولت به بانک و معافیت از مالیات را نیز از دیگر مطالبات بانک توسعه صادرات عنوان کرد و گفت: همانطور که گفته شد، ماهیت بانک توسعه صادرات به عنوان یک بانک توسعه ای باید با ملاحظات ویژه از سوی قانونگذار بررسی شود؛ لذا انتظار می رود در موقعیتی که امکان افزایش سرمایه از سوی دولت وجود ندارد،   بانک از پرداخت مالیات وسود سهام دولتی به دولت معاف شده و این منابع به عنوان افزایش سرمایه برای بانک تلقی گردد.

**مقررات بانکی ویژه بانک های توسعه ای تدوین شود

وی از دیگر چالش های بانک های توسعه ای را یکسان بودن قوانین و مقررات بانکی برای بانک های توسعه ای و بانک های تجاری دانست و گفت: این مساله باعث بروز مشکلاتی در فعالیت بانک خصوصا در شرایط فعلی تحریم می شود و لازم است از سوی نهاد قانونگذار برای حل آن چاره اندیشی شود؛ اصولا در بانک توسعه صادرات سیستم ها و نرم افزارها بر مبنای بانکداری شرکتی طراحی شده و اجرای برخی مقررات از جمله اعطای وام های خرد مانند وام ازدواج، سیستم IT بانک را دچار اخلال می کند.

علی صالح آبادی در ادامه این نشست یادآور شد: بانک توسعه صادرات در شرایط دشوار تحریم و نیاز به ارزآوری از محل صادرات غیر نفتی نیازمند حمایت ویژه از سوی دولت است و یکی از موضوعاتی که می تواند در این شرایط، توان بانک را ارتقا دهد، پوشش ریسک نوسان نرخ ارز از سوی دولت است.

به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در این مدت، بانک توسعه صادرات با روش های تخصصی و مذاکرات متعدد، توانسته است روند واردات تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز خطوط تولید را تسهیل کند.

**بانک توسعه صادرات در پی فرصت سازی جدید برای صادرات است

در ابتدای این جلسه دکتر ابوذر سروش، رئیس هیات مدیره این بانک گزارشی از عملکرد این تخصصی- توسعه ای در سه سال گذشته ارائه کرد. وی گفت: فرصت‌ سازی برای فعالان حوزه صادرات و حمایت از ایجاد اشتغال در داخل کشور از ماموریتهای اصلی بانک این بانک است.

رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران خاطرنشان کرد: این بانک در مواجهه با چالش های مربوط به حوزه بانکداری بین المللی به دلیل وجود تحریم های بین المللی، امکان جذب سرمایه ‌های خارجی، ایجاد روابط کارگزاری، اخذ رتبه اعتباری، دریافت خدمات از شرکت‌های بیمه ای بین المللی و … محدودیت دارد که افزایش سرمایه بانک و تدوین مقررات حمایتی از بانکهای توسعه ای می تواند اختیارات و سرعت عمل این بانک را ارتقا دهد.

دکتر سروش با بیان گزارشی از فعالیت های این بانک در بخش حمایت از شرکتهای دانش بنیان صادراتی گفت: در سال گذشته  ۶۲درصد تسهیلات این بانک به شرکتهای دانش بنیان از منابع بانک توسعه صادرات و مابقی از منابع صندوق توسعه ملی بوده است. سخنان دکتر پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی متعاقبا اعلام خواهد شد.

Twitter Google+ Facebook
332 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها