تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 40054 تاریخ انتشار : 14 آبان 1398

وزیر بهداشت گفت: کشور ما در سال های بعداز انقلاب اسلامی دستاوردهای قابل توجهی در عرصه نظام سلامت کسب کرده و دستاوردهای حوزه سلامت در مقایسه با سایر بخش ها، بسیار وزین تر و چشمگیرتر بوده است.

به گزارش  صدای پول ، سعید نمکی در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت و مراسم آغاز پوشش اجباری بیمه همگانی سلامت، با بیان این مطلب، اظهار کرد: کشور ما در توسعه زیرساخت های مراقبت های اولیه بهداشتی بسیار موفق عمل کرده است، توسعه PHC زیرساختی بسیار موثر در ارتقا به سطح UHC یا پوشش همگانی خدمات سلامت، محسوب می شود.
وزیر بهداشت گفت: در نشستی که اخیرا با کشورهای شرق مدیترانه شرقی با حضور آقای تدورس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت داشتیم، این زیرساخت ها که به همت تمامی عزیزان در سال های بعد از انقلاب اسلامی فراهم شده، معرفی شد. در این سال ها ما توانستیم، دستاوردهای بسیاری همچون، کاهش مرگ و میر مادران، نوزادان، کودکان زیر ۵ سال و همچنین، افزایش امید به زندگی را به عنوان شاخص های اصلی توسعه زیرساخت های نظام سلامت رقم زنیم.
نمکی بیان کرد: می توان به جرات گفت که یکی از دوره های طلایی بعد از انقلاب در رابطه با بخش سلامت، دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی است. این موضوع را نه به عنوانی عضوی از کابینه ایشان، بلکه به عنوان کارشناسی که عمری را در عرصه نظام سلامت از سربازی تا ژنرالی گذرانده است، عرض می کنم. توجهی که دولت دکتر روحانی به موضوع سلامت داشته، توجهی ویژه است. افزایش حدود سه درصد GDP کشور به سهم نظام سلامت، بدون شک برای اولین بار اتفاق افتاد. طرح تحول نظام سلامت که در توسعه زیرساخت ها در نقاط کمتر برخوردار، ماندگاری طبیب و کادر پزشکی و پیراپزشکی در نقاط محروم و دورافتاده، کاهش پرداختی از جیب بیمار و رسیدگی به بیماران خاص و صعب العلاج، اقدامات ارزشمندی را برجای گذاشت، طرح عظیمی بود که جا دارد از زحمات تمامی دست اندرکاران به خصوص برادر گرامی، دکتر هاشمی عزیز و تیم شان که درحال حاضر تیم همراه من هستند، قدردانی کنم.
وزیر بهداشت با اشاره به آغاز بیمه اجباری همگانی سلامت تصریح کرد: رویداد امروز، یک گام بسیار موثر در توسعه خدمات سلامت، محسوب می شود که به استفاده از ظرفیت قانونی بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه، اشاره دارد. براساس بررسی هایی که قبل از تدوین این طرح داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که در ۲۴ کشوری که پوشش بیمه را به صورت اختیاری برگزیده بودند، راه موفقی را طی نکرده و در عوض کشورهایی که توانسته بودند با پوشش اجباری و حمایت منابع دولتی و گرفتن حق سرانه از افراد برخوردار، پوشش بیمه را همگانی کنند، راه موفق تری را پیموده و یکی از ماندگارترین ساختارهای بیمه ای را رقم زده بودند.
نمکی گفت: ساختارهای بیمه ای موفق دنیا معتقدند که برای موفقیت باید از جوان تر ها گرفت و برای به سالمندها خرج کرد؛ از داراها گرفت و برای ندارها خرج کرد و در زمان سلامت گرفت و در زمان بیماری خرج کرد. چنانچه از این سه مولفه بیمه گری عبور کنید، در زمینه بیمه موفقیتی کسب نخواهید کرد و خوشبختانه ما نیز این تفکر را دنبال کردیم و امروز حدود ۸ تا ۹ میلیون نفری که برآورد می شود، خارج از دایره پوشش بیمه ای هستند، تحت پوشش قرار می دهیم.
وی در ادامه با طرح این پرسش که ما در کنار این تکالیف چه کردیم؟ و چگونه عمل می کنیم که اقتصاد سلامت به گونه ای پیش رود که زیر آوار هزینه های سنگین بی مورد له نشویم؟ گفت: اولین کاستی نظام سلامت، نپرداختن به بحث اقتصاد سلامت درون این پروژه بود. این پروژه یکسری مقدمات داشت و اولین مقدمه اش، استقرار پرونده الکترونیک سلامت بود. چراکه تدوین راهنمای بالینی، استقرار پزشکی خانواده و نظام ارجاع، بدون این ریل گذاری میسر نبود. لذا اولین گام ما در وزارت بهداشت استقرار پرونده الکترونیک سلامت بود. این اقدام، جزو تکالیف مندرج در مواد ۳۴، ۳۵، ۳۶ و ۳۸ قانون پنجم و موارد قانون برنامه ششم بود که بسیاری از دوستان به ما وعده های سه چهار ساله داده بودند، اما توانستیم آن را در سه چهار ماه محقق کنیم.
نمکی خاطرنشان کرد: استقرار پرونده الکترونیک سلامت، این فرصت را داد که به نسخه نویسی الکترونیک نیز بیاندیشیم و راهنماهای بالینی را از این مسیر اعمال کنیم و بتوانیم پزشکی ‌خانواده و سیستم ارجاع را نیز مستقر کرده و در تبادل اطلاعات از راه دور به شکل تله اجوکیشن و تله مدیسین، برای کاهش رفت و آمدها و هزینه های سربار نظام سلامت، به خوبی عمل کنیم. همچنین، پرونده الکترونیک سلامت این امکان را می دهد که بتوانیم اطلاعات لازم در رابطه با وضعیت بیماری ها در کشور را جمع آوری کنیم، در مجموع، با استقرار پرونده الکترونیک سلامت، امروز یک زیرساخت بسیار مقتدر در سیستم اطلاعات نظام سلامت کشور، شکل گرفته است و در واقع، پرونده الکترونیک سلامت، یک انقلاب در عرصه خدمات الکترونیکی نظام سلامت، محسوب می شود.
تدوین سه جلد دستورالعمل برای ۶۰۰ خدمت پرهزینه
وزیر بهداشت با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت کمک خواهد کرد تا خود را از گزند هزینه های نظام سلامت برهانیم، ادامه داد: اقدام بعدی ما بررسی وزن هر پدیده و فعالیت و خدمت در هزینه‌های نظام سلامت است، ما ۶۰۰ خدمت پرهزینه را شناسایی کردیم و برای آنها دستورالعمل‌هایی در سه جلد نوشتیم که ابلاغ شد. همچنین، در نظر داریم، ۶۰۰ خدمت دیگر را نیز شناسایی کرده و روی آن کار ‌کنیم که در آینده ای نزدیک ابلاغ خواهد شد.
دارو از موارد هزینه‌خیز نظام سلامت
وی افزود: یکی از موارد هزینه‌خیز در حوزه نظام سلامت، دارو است که ۱.۲ از GDP را به خود اختصاص می‌دهد. این درحالی است که در کشورهای پیشرفته این سهم ۶ تا ۷ دهم از GDP را به خود اختصاص می‌دهد. اولین گام ما برای کنترل هزینه‌ها در زمینه دارو، پیشروی به سمت رونق تولید داخل و ممنوعیت واردات داروهایی بود که تولید داخلی آن را در کشور داشتیم.
ارزبری داروهای وارداتی در سال گذشته
وزیر بهداشت ادامه داد: در زمینه هزینه‌های کمرشکن واردات دارو باید اشاره کنم که در سال گذشته حدود سه درصد از داروهای وارداتی ۳۰ درصد از منابع بازار داخلی دارو را می‌بلعید و یا به عبارتی باید گفت، در حالی ۹۷ درصد از داروهای داخلی هزینه ۶۰۰ میلیون دلاری برای ما داشتند که این هزینه در خصوص آن سه درصد وارداتی، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود.
نمکی ادامه داد: با پیشروی به سوی استفاده از تولید داخل می‌توانیم جلوی هزینه‌های اضافی را بگیریم که این تنها یک شعار برای استفاده از تولید داخلی نیست، بلکه یک رویکرد اقتصادی است. امروزه ما ماهانه یک یا دو خط تولید داروی جدید راه‌اندازی می‌کنیم که این امر با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان محقق می‌شود.
تا تیر ماه آینده کمبود دارو و تجهیزات پزشکی نخواهیم داشت
وزیر بهداشت در پایان ضمن گرامیداشت یاد مرحوم دکتر نوربخش، مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی، گفت: زمانی که بنده به وزارتخانه آمدم قرارگاهی در حوزه دارو و تجهیزات تشکیل دادم و مراقب بودم تا اضطراب به مردم منتقل نشود. شاید در آن زمان تا ۱۵ روز و نهایتا تا یکی یا دو ماه آینده می ‌توانستیم دارو و تجهیزات را تامین کنیم، اما در حال حاضر، هیچ کارخانه داروسازی نیست که تا تیر ماه سال آینده حتی یک ساعت خط تولیدش متوقف شود و هیچ اتاق عملی نداریم که به دلیل کمبود تجهیزات لحظه‌ای کارش را متوقف کند.

گفتنی است، در ادامه این مراسم از پوشش ملی اجباری بیمه سلامت با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر بهداشت، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، رونمایی شد.

Twitter Google+ Facebook
331 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها