تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 437 تاریخ انتشار : 10 آبان 1396

صدای پول:معاون عملیات شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار ( سمات) از پرداخت ۱۱۸ هزار میلیارد ریال سود نقدی به دارندگان انواع اوراق بهادار خبر داد.

به گزارش  صدای پول به نقل از  مهر ، فریبا اخوان درباره عملکرد نیمه نخست امسال سپرده‌گذاری مرکزی افزود : شرکت سمات متولی حدود یکصد و ۱۸۸ هزار میلیارد ریال سود نقدی برای دارندگان انواع اوراق بهادار شامل اسناد خزانه اسلامی، اوراق مرابحه، صکوک ها در این مدت بوده است.

وی در مورد کاهش سقف اعتبار معاملات کارگزاری ها گفت: فرمولی برای سقف خرید معاملات اعتباری در سازمان بورس تعیین و اسفند پارسال اطلاعیه‌ای صادر شد مبنی بر اینکه کارگزاری ها باید بر اساس حقوق صاحبان سهام، میزان مشارکت در صندوق، سهم الشرکه و میزان معاملات در اتاق پایاپای حد مشخصی برای انجام معاملات داشته باشد.

معاون عملیات شرکت سپرده گذاری در باره ورود بانک ها به شرکت داری به بهانه عدم تسویه مطالبات از محل تسهیلات کوتاه مدت ناشی از توثیق سهام و مشکلاتی که پس از آن برای سهامداران شرکت هایی همچون کنتورسازی رخ داد، گفت: دستورالعمل توثیق سهام مربوط به سال ۸۸ بوده و هیچ ویرایشی تا کنون بر روی آن نشده است. توثیق سهام به دلیل اینکه وثیقه گذار و وثیقه گیرنده از موضوع فعالیت مطلع هستند و دارندگان امضای مجاز اوراق را ممهور می کنند، نمی توان گفت که بر سر یکدیگر کلاه گذاشته اند.

وی گفت : طبق بند ب ماده ۹۹ برنامه پنجم توسعه قرار بود همه شرکت های سهامی عام نزد سازمان بورس ثبت شوند اما پس از مدتی سقف مشخصی برای سرمایه چنین شرکت هایی شرط ثبت نزد سازمان بورس اعلام شد.

اخوان اظهار داشت : سازمان خصوصی سازی تنها سهام عدالت را به مشمولان این دارایی تخصیص داده و هنوز سودی توزیع نکرده است .

معاون عملیات شرکت سپرده گذاری تاکید کرد: هنوز سهام عدالت وارد بازار سرمایه نشده است و اگر قرار باشد در بازار سرمایه این دارایی امکان معامله داشته باشد، توزیع سود از سوی سازمان خصوصی سازی اشتباه است .

وی تاکید کرد : شرکت سپرده گذاری مرکزی طبق قانون باید فرایند توزیع سود سهام شرکت های سرمایه پذیر سهام عدالت را انجام دهد و اگر شرکت های سرمایه پذیر سهام عدالت خلاف این کار را انجام می دهند تخلف بوده و باید سازمان بورس با نظارت بر این فرآیند ضمانت های اجرایی را در این زمینه اخذ کند کما اینکه فرآیند تسویه بورس کالا نیز هنوز به سپرده گذاری داده نشده است.

وی بهره برداری از سامانه «کارا» در جهت غیرکاغذی کردن فرآیند مکاتبات اداری و اجرایی شرکت های کارگزاری و کاهش تعداد مکاتبات را یادآور شد و گفت: در نیمه اول امسال حدود ۱۳ نماد اوراق تبعی بر روی سهام و حدود شش نماد معاملاتی اوراق خزانه اسلامی «سخاب» ایجاد شده است.پیش از این معاملات اوراق خزانه اسلامی در بانک ملی عرضه می شد تبعاتی همچون رواج فعالیت های سفته بازی در بازار پولی را در پی داشت که از زمان ورود این اوراق به بازار سرمایه ضمن ساماندهی فرآیند تخصیص به طلبکاران دولت منسجم تر پیگیری شده است.

وی گفت : در شش ماه امسال ۱۶۸ هزار و ۹۸۴ کد معاملاتی برای اشخاص حقیقی ایرانی و ۸ هزار و ۲۶۲ کد معاملاتی نیز برای اشخاص حقوقی ایرانی صادر شده است. ۷۹ کد معاملاتی برای اشخاص حقوقی و ۳۲ کد معاملاتی برای اشخاص حقیقی غیر ایرانی صادر شده است.

اخوان گفت : پراخت سود نقدی ناشران از سوی سمات به گونه ای بوده که تاکنون هیچ خودداری (نکولی) در تسویه و پرداخت موعد سود رخ نداده است.

وی در باره میزان استقبال سهامداران و کارگزاران از سامانه های دارا و کارا گفت: این سامانه کامل و قابل دسترس همه عملیات از جمله صدور کد معاملاتی از بستر الکترونیک را برای کارگزارها فراهم کرده است که پیش از این باید مستندات باید بطور فیزیکی به سمات ارایه می شد.‌ اکنون در سامانه کارا همه کارگزاران برای احراز هویت سهامداران مستندات را به به این سامانه ارسال و بطور خودکار در اتوماسیون پاسخ داده می شود، کاری که قبل از این در ۷۲ ساعت باید انجام می شد در ۸ ساعت یک روز کاری انجام می شود.

Twitter Google+ Facebook
1,093 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها