تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 36619 تاریخ انتشار : 22 مرداد 1398

صدای پول:مدیر عامل شرکت معدنی املاح ایران خبر داد:مشکلات متعددی بر سر راه صادرات مواد معدنی وجود داشت که با تلاش های صورت گرفته اکنون این مشکلات برطرف شده اتت،با اینحال همچنان مشکل انتقال ارز وجود دارد که امیدواریم با تلاش های مسئولین مرتفع شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صدای پول،علی رستمی با بیان این مطلب افزود:شرکت املاح معدنی با تجهیز تخصصی واحدهای معدنی ظرفیت های تازه ای پیدا کرده است و امیدواریم تولیدات این شرکت با برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته تا پایان سال همچنان رو به افزایش باشد.

رستمی تاکید کرد: ٢۴ محدوده اکتشافی در مقام عدم ثبت محدوده های اکتشافی در سال های قبل به نام شرکت ثبت شده است.همچنین در ٨ محدوده اخذ مجوز صورت گرفته و دستگاه های حفاری اکتشافی s15 به منظور گسترش فعالیت های پر ارزش معدنی سفارش گذاری و خریداری شده است.

وی افزود: امسال ارزش شرکت ما نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.

مدیر عامل شرکت معدنی املاح ایران با اشاره به خودکفایی در تولید سولفات گفت: از جمله مهم‌ترین محصولات نهایی ما سولفات سدیم است این محصول جزء صنایع استراتژیک کشور است. ما ۹۰ درصد بازار داخل را تامین می‌کنیم، به شکل کلی ۷۵ در صد از سولفات کشور را تامین می‌کنیم و مابقی از خارج و چین تامین می‌شود.

وی ادامه داد: تولیدات این شرکت در دو استان سمنان مرکزی انجام می ‌شود. ابتدا در دهه شصت به صورت سهامی خاص و سپس به صورت شرکت سهامی عام فعالیت می‌کند ما مواد اولیه ۱۰ کارخانه شیشه و ۱۵ کارخانه مواد شوینده در سولفات سدیم را تولید می‌کنیم.

 

 

ظرفیت های بالای بخش معدن برای افزایش ارزش افزوده

مدیر عامل شرکت معدنی املاح ایران اظهار کرد: در حوزه معدن ظرفیت خلق ۷۰۰ میلیارد دلار ارزش معدنی وجود دارد. اکنون بخَش اندکی از معادن کشور برداشت می شود به این دلیل که به توسعه این بخش توجه چندانی صورت نگرفته است در حالیکه با خلق زنجیره ارزش می توان صادرات مواد معدنی را به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش داد.

وی با بیان اینکه سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی کشور ۲ تا ۳ درصد است گفت : سهم معدن در اقتصاد کشور حدود ۱۰ میلیارد دلار است که قابلیت افزایش به ده برابر در زنجیره ارزش را دارد.

رستمی با بیان اینکه مطابق برنامه ششم توسعه باید سالانه ۳۰ میلیارد دلار در توسعه معادن کشور سرمایه گذاری می شد گفت: مدیران و برنامه ریزان کشور باید در جهت خلق زنجیره ارزش در کشور برنامه ریزی کنند.

 

ارز آوری چشمگیر سرمایه گذاری در بخش نمک

وی با اشاره به اهمیت نمک در صنعت گفت: تلاش داریم نمک مورد نیاز بخش صنعت نفت را تامین کنیم و نخستین قرارداد فروش این نوع نمک را به کشور‌های خارجی امسال بسته شد.

 

وی افزود: از نمک نباید غافل شویم. اگر فقط در حوزه نمک سرمایه‌گذاری می‌کردیم پیشرفت چشم گیر و ارزآوری بسیاری خواهیم داشت.

رستمی گفت: نمک تبلور مجدد، نمک هیدرومیل، سولفات پتاسیم، سولفات سدیم از جمله مهم‌ترین محصولات شرکت معدنی املاح ایران است.

رستمی در ادامه با اشاره به توانایی‌های شرکت املاح معدنی ایران گفت: ما در شرکت املاح معدنی ایران به معدن‌داران در ساخت‌ و تجهیز کارخانه‌های نمک اعلام آمادگی کرده‌ایم.

 

وضعیت رو به رشد شرکت در بازار سهام

وی در ارتباط با حضور سهام این شرکت در بورس گفت: ما یکی از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی هستیم و در طول حضور خود در بورس روند رو به رشدی را داریم به شکلی که سهام شرکت املاح معدنی ایران نسبت به سال گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته است. شاخص بورس از سال پیش تا کنون ۱۶۰ واحد پیشرفت داشته اما سهام ما ۲۶۰ درصد رشد داشته‌ایم. این شرکت با نماد «شاملا» یکی از نمادهای مورد توجه بورس بوده که رونق تولید را در دستور کار خود قرار داده است. میزان سود ناخالص و خالص به ترتیب با ٢١٨ و ٣٠۵ درصد رشد همراه بوده است.

وی افزود: جمع دارایی‌های شرکت در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۸۶درصد رشد داشته و فروش کل با ١٢٧درصد و بهای تمام شده نیز رشد ۴۵درصدی را تجربه کرده است. قیمت سهم این شرکت در ابتدا از ١٠٠٠ تومن به ۶۵۰۰ تومان رسید.

 

رستمی با اشاره به موضوع باطله‌های این واحد تولیدی گفت: گل باطله به کویر میقان انتقال داده‌ می‌شود و ضرری برای محیط زیست ندارد حتی برنامه‌هایی برای توسعه و حفظ محیط زیست در نظر گرفته‌ایم که بخشی از آن در حال انجام و بخشی در آینده عملیاتی می‌شود.

 

با رونق تولید،رانت اقتصادی کاهش می یابد

علی رستمی، مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران با اشاره به برنامه‌های رونق تولید گفت: رونق تولید یعنی بزرگ شدن کیک اقتصادی که با آن فساد و رانت اقتصادی محدود می‌شود.

وی افزود: وقتی رقابت اقتصادی وجود دارد فساد محدود می شود. مدیران دولتی باید مسئولانه در جهت رونق اقتصادی تلاش کنند. امروز صنعت و اقتصاد کشور نیاز به برداشته شدن موانع دارند اما برخی موانع قانونی و برخی موانع مصنوعی هستند.

مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران با بیان اینکه اختلاس و فساد معلول هستند، تصریح کرد: پایین بودن بهره وری و اثربخشی نیز می تواند زمینه ساز اختلاس و فساد اقتصادی شود.

رستمی عنوان کرد: رانت ها در جامعه ای که کیک بزرگ اقتصادی دارد صفر می شود یا آثار آن محدود می شود.

وی با بیان اینکه تولید ناخالصی داخلی کشور اکنون ۴۵۰ میلیون دلار است گفت: اگر مانند ترکیه جی دی پی کشور ۱۰۰۰ دلار شود آثار رانت محدودتر خواهد شد. یکی از مهمترین راهکارها برای غلبه بر مشکلات رونق تولید است.

رستمی با بیان اینکه سرمایه گذاری در زنجیره ارزش اکنون محدود است گفت: ماده معدنی در یک مرحله برداشت می شود در صورتی که قابلیت ده برابر شدن در زنجیره ارزش را دارد اما سرمایه گذاری در زنجیره ارزش محدود است و این در حالی است که بخش معدن قابلیت تامین مواد اولیه سایر بخشهای صنعتی را دارد.

Twitter Google+ Facebook
1,457 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها