- صدای پول - https://sedayepool.ir -

همکاری های دوجانبه بورس‌ تهران و شانگهای عملیاتی شد

یک سند همکاری بین بورس تهران و بورس شانگهای در ادامه توسعه روابط فرامرزی و اجرای گام دیگری از برنامه های بین المللی، به امضای مقامات این دو بورس رسید.

 به گزارش صدای پول ، در مراسم امضای تفاهم نامه که به میزبانی بورس شانگهای و همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین در این کشور برگزار شد، فرصتی برای مقام های مسئول هر دو بورس جهت رایزنی و آشنایی با بازارهای سرمایه، فرصت ها و زمینه های همکاری فراهم آمد؛ ضمن آنکه هیات ایرانی جلساتی را با تعدادی از واحدهای بورس شانگهای برگزار کرد و موضوعات موردعلاقه طرفین بررسی شد. از مسئولان بورس میزبان برای بازدید رسمی از بورس تهران دعوت به عمل آمد.

تفاهم نامه امضاشده امکان تبادل تجربه و اطلاعات بین طرفین، برگزاری دوره های آموزشی و همکاری در زمینه های سرمایه گذاری خارجی، طراحی محصولات از جمله انواع صندوق ها و اوراق مشارکت، توسعه زیرساخت های معاملاتی و نظارتی، ارتقای ساختار راهبری شرکتی، کنترل های داخلی و افشای اطلاعات و همچنین انجام پروژه های مطالعاتی مشترک را منطبق بر قوانین هر دو بازار فراهم می آورد.

همچنین، پس از مراسم امضای سند همکاری، و به دعوت شرکت سپرده گذاری چین، نشستی با مقامات این موسسه انجام شد و طی آن گزارشی از قابلیت ها و سازوکارهای پس از معاملات به هیات ایرانی داده شد و برای همکاری با بازار سرمایه ایران اعلام آمادگی گردید.

بورس شانگهای اخیرا موزه ای را از مستندات و آثار تاریخی فعالیت بورس در این کشور به همراه اشیای اهدایی سایر بازارها، از جمله نشان و هدیه بورس تهران راه اندازی کرده است؛ مسئولان بورس تهران برای آشنایی با فعالیت های ترویج فرهنگ سرمایه گذاری در چین و توسعه آن در کشور از این موزه هم بازدیدی انجام دادند.

بورس شانگهای با ارزش بیش از چهار و نیم تریلیون دلار (اکتبر ۲۰۱۹) بزرگ ترین بازار اوراق بهادار چین و چهارمین بورس بزرگ دنیا پس از نیویورک، نزدک و گروه بورس ژاپن است.

حدود ۱۶۰۰ شرکت در این بورس پذیرفته شده، و گردش ماهانه معاملات سهام آنها به طور متوسط در سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود. در نیمه نخست سال جاری میلادی، تعداد ۲۷ عرضه اولیه (بیش از ۵ درصد کل عرضه ها در بورس های جهانی) به ارزش حدود ۵ میلیارد دلار در بورس شانگهای صورت گرفته است.

پیام تبریک رییس فیاس به مدیرعامل بورس تهران

همچنین در تحولی دیگر رییس فیاس در پیام تبریکی برای مدیر عامل بورس تهران به مناسبت عضویت در  هیات مدیره فیاس اعلام کرد : حضور بورس تهران در هیات مدیره فیاس زمینه ساز پیشرفت فدراسیون خواهد شد.

احمد صالح المرهون، مدیرکل بورس مسقط و رییس هیات اجرایی فدراسیون بورس های اروپا-آسیایی (فیاس)، عضویت بورس تهران در هیات مدیره این فدارسیون را به آقای دکتر علی صحرایی، مدیرعامل تبریک گفت.

بورس تهران در نشست اخیر فیاس که در کشور عمان برگزار شد، موفق شد با کسب بالاترین رای برای مدت دو سال، عضو هیات مدیره فیاس شود.

المرهون ضمن ارسال پیام تبریک، ابراز امیدواری نمود حضور بورس تهران به عنوان بزرگ ترین بورس عضو در هیات مدیره فدراسیون سبب افزایش همکاری های موثر و تقویت جایگاه آن شود.