- صدای پول - https://sedayepool.ir -

تحقق یک آرزوی ۱۰ ساله/ رونمایی از «سامانه مدیریت توزیع کالا» توسط انجمن صنعت پخش ایران

روز گذشته همایشی در سالن شهید همت وزارت صمت برگزار شد تا بزرگ ترین رویداد سیستم توزیع کالا در کشور رقم بخورد.
به گزارش پایگاه خبری صدای پول،در حالی که در ماه های اخیر بازار کالا در کشور دستخوش تلاطمات قیمتی فراوانی شده است،مدیریت صحیح بازار،تبدیل به دغدغه ای همگانی میان مردم و مسئولان شده بود.از همین رو برگزاری این همایش،نقطه عطفی شده است در تحولات این روزهای بازار.
 در این همایش از سامانه مدیریت توزیع کالا توسط انجمن شرکت های صنعت پخش ایران و با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.
«سامانه مدیریت توزیع کالا» و صدور مجوز پخش، امکان رصد شبکه قانونی توزیع کالا و شناسایی شرکت‌هایی که شفاف فعالیت می‌کنند در مبارزه با فساد، قاچاق کالا و مدیریت درست این صنعت را محیا کرده و ایجاد این سامانه که زیر مجموعه سامانه جامع تجارت است می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با رانت و فساد داشته باشد.

در حاشیه این همایش حمید محله ای معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت گفت: امروز آرزوی دیرینه بیش از ۱۰ ساله ما محقق می شود، این سامانه ارتباط شبکه اطلاعاتی توزیع کالا که توسط بخش خصوصی تولید شده را به اشتراک گذاشته و این اطلاعات به ما و بانک های اطلاعاتی وزارتخانه اتصال پیدا می‌کند و از امروز از برآیند اطلاعات ایجاد شده استفاده خواهد شد.
وی ادامه داد: این اطلاعات برای دولت نیز ذی قیمت است چون حدود ۸۵ درصد کالا و در بخشی هایی ۱۰۰ درصد کالاها از مبادی تولید یا واردات تا سطح خرده‌ فروشی را دربر می گیرد و وقتی به دولت متصل می‌شود می‌تواند برای برنامه‌ریزی آینده و حتی رصد کالا مورد استفاده قرار بگیرند در واقع بدون آنکه ما به عنوان دولت ورود کنیم حلقه مهم اتصال شکل می گیرد.
در ادامه و در حاشیه این همایش سهراب کارگر رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های صنعت پخش ایران گفت: فاز دوم این سامانه که امروز رونمایی می شود مربوط به رصد کالا از تولیدکننده و واردکننده تا مکان‌های عرضه کالا است.
وی ادامه داد: تفاوت این سامانه با دیگر سامانه ها این است که از متولیان و کارشناسان این امر برای طراحی و اجرا استفاده شده که کاربری بسیار راحت داشته باشد و از تکنولوژی استفاده شده که بدون استفاده از کار مازاد قابلیت استفاده داشته باشد همچنین از توکن هایی که بر نرم‌افزارها وصل می‌شود استفاده شده که در زمان های تعریف شده دیتا به صورت اتوماتیک به این سامانه انتقال کند.
مورد دو نقطه قوت این سامانه این است که به صورت گسترده همه کالاها به سامانه وارد نشده و در فاز اول اجرای فاز دوم به کالاهای اساسی پرداخته شده است و در فازهای بعدی کالاهای دیگر به آن اضافه می‌شود به همین دلیل امکان استفاده از سامانه بیشتر می شود همچنین جهت ارتقائ کار برای افرادی که وارد می‌شوند و برای اعضا چندین سمینار و کارگاه آموزشی نیز گذاشته شده است.
وی ادامه داد: هدف ما و وزارت صمت از این سامانه سلامت رصد کالا است که ببینیم کالایی که تولید می‌شود و یا وارد می‌شود آیا در کانالهای درست عرضه می شود و یا در مکان های عرضه به مصرف کننده نهایی درست می رسد خصوصا در شرایط خاص و تحت تحریم های ناجوانمردانه فعلی آیا در کل کشور کالا به صورت بهینه توزیع و عرضه می شود.

این مراسم با حضور مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اعضای هیئت مدیره انجمن شرکت های صنعت پخش ایران، نمایندگان سامانه تجارت و مدیران عامل و مدیران فناوری اطلاعات شرکت های صنعت پخش در سالن شهید همت وزارت صمت برگزار شد.