تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 44330 تاریخ انتشار : 26 بهمن 1398

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برای تامین مالی پروژه‌های پالایشی و پتروشیمی باید از پیش‌فروش فرآورده‌های نفتی از طریق اوراق سلف موازی استاندارد هم استفاده شود.

  به گزارش صدای پول ، شاپور محمدی در کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت با اشاره به ظرفیت‌های بورس برای جذب سرمایه در این صنعت گفت: در حال حاضر پذیرش شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی در بورس پیگیری شده و بورس فضای مناسبی برای عرضه سهام این شرکت‌ها است.

وی افزود: ما در حوزه تشکیل شرکت و افزایش سرمایه، تجربه مناسبی داریم و در این حوزه باسابقه هستیم. برای مثال در سال ۹۴ توانستیم ۵ هزار میلیارد تومان اوراق برای شرکت نفت منتشر کنیم. همچنین اوراق سلف موازی نیز برای تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت منتشر شده است.

ابزارهای متنوع تامین مالی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در سازمان بورس ابزارهای متنوعی برای تامین مالی داریم و این ابزارها صرفاً به اوراق مشارکت و اوراق سلف موازی استاندارد محدود نمی‌شود. در این حوزه اوراق منفعت، اوراق جعاله، اوراق وکالت و صکوک استثنا نیز وجود دارد و ایران در حوزه استفاده از انواع اوراق اسلامی جزو کشورهای پیشرو در بین کشورهای منطقه است.

شاپور محمدی اظهار داشت: در حال حاضر در بورس انرژی فروش فرآورده‌های نفتی یک جایگاه ویژه پیدا کرده است، همچنین برای فروش نفت خام در بورس انرژی نیز وزارت نفت و مجلس به طور جدی پیگیری‌های لازم را انجام دادند، اما چون فروش نفت خام در محموله‌های بزرگ انجام می‌شود، در این حوزه موفقیت چندانی نداشته‌ایم، البته در چند عرضه اول توانستیم چندین محموله نفت خام را به فروش برسانیم.

تامین مالی پروژه‌های پالایشی و پتروشیمی با اوراق سلف موازی

وی ادامه داد: برای تامین مالی پروژه‌های پالایشی و پتروشیمی می‌توانیم از پیش‌فروش فرآورده‌های نفتی از طریق اوراق سلف موازی استاندارد هم اقدام کنیم و به طورکلی در این حوزه ظرفیت‌ها و ابزارهای بورس برای تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت مناسب است.

وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته حجم معاملات در بورس انرژی در حدود دو الی ۳ هزار میلیارد تومان بود، اما امسال تا به اینجا ۴۵ هزار میلیارد تومان نفت و فرآورده و مشتقات آن در بورس انرژی معامله شده است که این نشان از ظرفیت بالای این سازوکار دارد.

انتشار ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی برای صنعت نفت

وی گفت: همچنین در سال جاری حجم کل بازار سرمایه ۸۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است و تاکنون در حوزه صنعت نفت، ما ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده‌ایم. محمدی ادامه داد: طبق گفته وزیر نفت، برای تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت به حدود ۳۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است که بازار سرمایه حداقل نیمی از آنها را می‌تواند با استفاده از سازوکارهای موجود، تامین مالی کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در کشور ما برخلاف سایر کشورها نرخ تورم و سود سپرده‌های بانکی نامتوازن بوده است به گونه‌ای که این نرخ‌ها مانع از ورود سرمایه مردمی به بازارهای بورس شده است، مثلاً در حال حاضر اگر به فردی بگویند که در بازار سرمایه وارد شود، او این کار را انجام نخواهد داد زیرا سرمایه‌اش در سپرده‌های بانکی ماه به ماه سود بالا دریافت می‌کند و در نتیجه این کار برای او صرفه اقتصادی ندارد.

افزایش سوددهی بورس

وی اظهار داشت: در سرمایه‌گذاری در بازار بورس برخلاف سپرده‌های بانکی، باعث ایجاد اشتغال و تولید می‌شود، اما به دلیل نرخ بالای سود سپرده‌های بانکی که همه می‌دانیم نرخ مصوب شورای پول و اعتبار نیست، سرمایه‌های خرد برای ورود به بازار بورس دچار مشکل شده‌اند که ما باید برای افزایش سوددهی بازار بورس تدبیری بیندیشیم.

محمدی همچنین ادامه داد: در این راستا سازمان بورس انرژی برای ورود سرمایه‌گذاران تسهیلاتی انجام داده است، برای مثال؛ قبلاً در گذشته برای ورود به این حوزه فقط باید تضمین بانکی ارائه می‌دادند، اما الان سازمان بورس، سهام بورس را هم قبول می‌کند و حتی تضمین شرکت سرمایه نیز مورد قبول آنهاست، ‌در این راستا ما در بازار سرمایه، نظام رتبه‌بندی را راه‌اندازی کردیم تا بدین صورت مشکل تضامین را تا حد قابل قبولی حل کنیم.

ظرفیت ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بورس برای تامین مالی پروژه‌های صنعتی

محمدی گفت: تا الان ۲۰ یا ۳۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های صنعتی تامین مالی انجام دادیم که این مقدار می‌تواند تا ۱۰ برابر افزایش یابد. وی گفت: باید بین ریسک و بازده در بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها تناسب وجود داشته باشد، در پروژه‌های صنعت نفت ریسک بالا وجود دارد، در نتیجه باید بازده این پروژه‌ها را هم به نسبت بالا ببریم. به نظر من باید با بازار بورس با زبان خودش حرف زد تا مردم به سمت سرمایه‌گذاری در آن تشویق شوند.

Twitter Google+ Facebook
448 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها