- صدای پول - https://sedayepool.ir -

بهره‌برداری آزمایشی از طرح توسعه ذوب خاتون‌آباد در روزهای آینده

دکتر اردشیر سعدمحمدی در جریان بازدید از طرح توسعه ذوب خاتون‌آباد و طرح‌های توسعه مجتمع مس سرچشمه گفت: تا چند روز آینده، طرح توسعه ذوب و کارخانه اکسیژن خاتون‌آباد به مرحله بهره‌برداری آزمایشی می‌رسد و آماده تولید ۱۲۰هزار تن مس آندی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه به‌طورقطع بهره‌برداری از این طرح، کار بزرگی است که در قریب به چهارماه صورت گرفت و باعث می‌شود که ظرفیت ذوب مس در استان کرمان به ۴۰۰هزار تن برسد، گفت: با انجام این طرح توسعه‌ای و برای رسیدن به ظرفیت اسمی ذوب در کشور، به یک میلیون و ۷۰۰هزار تن کنسانتره مس نیاز داریم؛ از این‌رو تولید کنسانتره، یک استراتژی خاص و ویژه برای شرکت مس محسوب می‌شود.

سعدمحمدی تأکید کرد: برای تحقق این استراتژی و با توجه به افزایش ذخیره معدن مس میدوک، فاز۲ تغلیظ میدوک با ظرفیت تولید ۱۵۰هزار تن کنسانتره باید عملیاتی شود و امیدواریم تا سال ۱۴۰۲ بتوانیم این طرح را به اتمام برسانیم.
به گفته مدیرعامل شرکت مس، راه‌اندازی کارخانه تغلیظ معدن مس درآلو در سال آینده، تغلیظ دره‌زار تا سال ۱۴۰۰ و کارخانه تغلیظ سونگون، از دیگر برنامه‌های عملیاتی شرکت مس برای تحقق استراتژی افزایش ظرفیت کنسانتره است که با بهره‌برداری از آن‌ها درمجموع ۶۰۰هزار تن به ظرفیت کنسانتره کشور افزوده می‌شود.
سعدمحمدی با اشاره به ارزش سودآوری بالای کارخانجات تغلیظ گفت: با راه‌اندازی این طرح‌ها بین ۶ تا ۷هزار میلیارد تومان گردش مالی برای شرکت مس ایجاد می‌شود.
وی تصریح کرد: برای جبران بخش دیگری از کنسانتره موردنیاز کشور، برنامه فعال‌سازی معادن کوچک مس در دستور کار قرار دارد که امیدواریم با این برنامه‌ها اهداف شرکت مس در افق برنامه ششم توسعه را محقق کنیم.
سعدمحمدی در بخش دیگری از سخنانش به راه‌اندازی کارخانه اسیدسولفوریک خاتون‌آباد با ظرفیت ۶۰۰هزار تن در سال اشاره کرد و اظهار داشت: با بهره‌برداری کامل از این طرح در کنار طرح اسیدسولفوریک مجتمع مس سرچشمه که در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهور محترم به استان کرمان افتتاح شد، علاوه بر دست‌یابی به اهداف زیست‌محیطی و سبز شدن صنعت مس، ظرفیت تولید اسید در کشور به بیش از یک میلیون تن می‌رسد.
وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد ارزش‌افزوده در اسید سولفوریک صورت گرفته است گفت: بخشی از اسید تولیدی در داخل و بخش دیگری از طریق زیرساخت‌های صادراتی که در بندرعباس ایجاد شده است به کشورهای متقاضی صادر می‌شود.
مدیرعامل شرکت مس گفت: همچنین با توجه به اینکه کود فسفاته برای کشور یک نیاز ضروری محسوب می‌شود برنامه‌ریزی برای تولید کود فسفاته توسط بخش خصوصی در دست مذاکره است.
در ادامه، مدیرعامل شرکت مس گفت: در طول هشت‌ماهه نخست سال‌جاری موفق به فروش بیش از ۱۳هزار میلیاردتومانی شدیم.
سعدمحمدی تأکید کرد: در کنار همه موفقیت‌هایی که در سال‌جاری به‌دست آوردیم، نخستین هدف کوتاه‌مدت و فوری ما تبدیل‌شدن به برترین شرکت صنعتی و معدنی کشور در بازار سرمایه است که امیدواریم با تلاش و همدلی تمامی کارکنان و احترام به خرد جمعی، به این هدف دست یابیم.