تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 39130 تاریخ انتشار : 21 مهر 1398

معاملات آتی پسته در بورس کالا با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل بورس کالا، معاون وزیر جهاد کشاورزی، ‌نمایندگان مجلس و رییس اتحادیه خشکبار برای اولین بار در دنیا در ایران راه اندازی شد.

به گزارش صدای پول از  ایبِنا، شاپور محمدی در مراسم راه اندازی معاملات آتی پسته در بورس کالا اعلام کرد: قرارداد آتی در دنیا به عنوان پوشش ریسک مطرح است و تعیین و کشف قیمت یک‌ محصول از جمله فرصت سازی های مهم این ابزار مالی است.

جایگاه اوراق مشتقه

وی در ادامه گفت : تثبیت و افزایش قیمت اوراق مشتقه از جمله مزیت های دیگر این ابزار مالی است که باید با نگاه توسعه ای نسبت به گسترش آن اقدام کرد تا معاملات در بازار سرمایه با تنوع و جذابیت بیشتری صورت گیرد.

محمدی افزود : باید با استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه از ثروت مملکت به طور شایسته ای صیانت کنیم و در بورس کالا حمایت از کشاورزان یکی از مهم ترین برنامه های همیشگی است.

تامین مالی هدفمند

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت : باید کالاهایی که امکان معامله آن در بورس وجود دارد به این بازار وارد شود و با استفاده از ابزارهای مالی متنوع در بازار سرمایه باید تامین مالی هدفمند این پروژها انجام گیرد.

قیمت گذاری هدایت شده در جهان

وی تصریح کرد : باید امید داشت که بازار پسته در بورس کالا بتواند به قیمت گذاری هدایت شده در جهان تبدیل شود و راه برای سایر محصولات کشاورزی باز شود.

راهبردهای ویژه بورس کالا

همچنین مدیرعامل بورس کالا در مراسم راه اندازی معاملات آتی پسته در بورس کالا اظهار داشت: اوراق بهادار سازی و ایجاد و بکارگیری ابزارهای تامین مالی و معاملاتی متنوع از جمله راهبردهای اصلی بورس کالا است و راه اندازی معاملات آتی پسته در بورس کالا نیز در راستای همین سیاست عملیاتی شد.

کشف قیمت عادلانه

حامد سلطان نژاد با اعلام این که ایران اولین کشوری در دنیا دست که معاملات آتی پسته را پیاده سازی و اجرایی می کند مزیت های قرارداد آتی برای بخش کشاورزی را پوشش ریسک، کشف قیمت عادلانه، نقدشوندگی بالای معاملات، تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای، اهرم مالی و هزینه اندک معاملات دانست و گفت: بر همین اساس در سال ۹۷ معاملات آتی زعفران نگین و پوشال معمولی راه اندازی شد و در تیر ماه امسال نیز زیره سبز به این جرگه پیوست و امروز نیز معاملات آتی پسته راه اندازی شد.

تحقق اهداف ترسیم شده

مدیرعامل بورس کالا افزود: تلاش در جهت استفاده از ابزارهای نوین بازرگانی محصولات کشاورزی براساس الگوهای جهانی به منظور کشف قیمت عادلانه، تامین مالی کشاورزان، ایجاد امکان برنامه ریزی برای تولید و پوشش ریسک ناشی از تغییرات قیمتی در دستور کار بورس کالا است که راه اندازی قراردادهای آتی گام بلندی برای تحقق این اهداف به شمار می رود.

جرییات معاملات آتی پسته

لازم به ذکر است : معاملات آتی پسته در حالی از امروز در بورس کالا کلید می‌خورد که اندازه قرارداد آتی پسته ۱۰۰ کیلوگرم بوده و مبنای تحویل در بازار گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی، محصول پسته فندقی در سایز استاندارد ۳۲-۳۰ به عنوان دارایی پایه در نظر گرفته شده است؛ این در حالی است که قابلیت تحویل با دیگر سایزهای دارای استاندارد بورس یعنی گرید۳۰-۲۸ نیز وجود دارد.

دوره تحویل

همچنین قرارداد آتی پسته فندقی ۳۲-۳۰ با دوره تحویل آذر ماه ۱۳۹۸ است و در ادامه سررسیدهای دیگری نیز به این بازار اضافه می شود.

اعمال حد نوسان

در پایان این گزارش می‌افزاید، قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی، بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می یابد.

قیمت پایه قرارداد

از سویی دیگر قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود، که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت.

بدیهی است در صورت عدم انجام معامله در حراج تک قیمتی، قرارداد آتی متوقف و مجددا همین فرآیند، روز کاری بعد تکرار خواهد شد.

Twitter Google+ Facebook
424 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها