- صدای پول - https://sedayepool.ir -

انتقال وصول درآمد سازمان‌های دولتی از طریق سامانه ساتنا

پست بانک ایران در ابلاغیه‌ای به ادارات امور و شعب خود بر استفاده از سامانه ساتنا برای انتقال وصول درآمد سازمان‌های دولتی تاکید کرد.

به گزارش  صدای پول از ایبِنا [1]، اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به شبکه بانکی در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد که شبکه بانکی باید عملیات انتقال وصول درآمد سازمان‌های دولتی به ویژه گمرک را که نزد بانک مرکزی حساب دارند، از طریق سامانه ساتنا انجام دهند.

بر اساس پیگیری  ایبِنا [1]، پست بانک ایران در زمینه انتقال وصول درآمد سازمان‌های دولتی به خصوص گمرک به ادارات امور و شعب تاکیدی تازه داشته و اعلام کرد: با عنایت به حذف محدودیت مبلغی ساتنا برای واریزی‌های به مقصد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ضروری است تا واحدها برای انتقال وصول درآمد سازمان‌های دولتی به ویژه سازمان گمرک، که نزد بانک مرکزی دارای حساب می باشند صرفا از سامانه ساتنا استفاده نمایند. نظارت بر حُسن اجرای امر به عهده مسئولین واحدها است.

لازم به ذکر است، ساتنا سامانه‌ای الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنش‌های بین بانکی و دستور پرداخت های فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام می‌دهد و جایگزینی برای چک‌های رمز دار بین بانکی است؛ در این سامانه مشتریانی که در بانک دارای یکی از انواع حساب (جاری، پس‌انداز و مدت‌دار) هستند، می‌توانند نسبت به انتقال وجه (مبالغ بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال) به حساب خود یا سایر افراد در سایر بانک‌ها در همان روز اقدام کنند.

تسویه مبادلات بین‌بانکی در این سامانه به‌صورت آنی، قطعی، نهایی و برگشت ­ناپذیر انجام می‌گیرد، مشروط بر اینکه حساب تسویه بانک دارای مانده کافی برای انجام تسویه باشد، در غیر اینصورت مبادلات تا تامین نقدینگی و تا پایان روز در صف انتظار قرار گرفته و در صورت عدم تامین نقدینگی، درخواست‌های مربوطه ابطال و برگشت داده می‌شوند. بنابراین این سامانه برای دو کاربرد اساسی بانک‌ها، شامل تسویه بین ­بانکی و انجام پرداخت‌های کلان و تجاری ایجاد شده است.