تیتر خبرهای روز :

تبلیغات

یادداشت

کد خبر : 43544 تاریخ انتشار : 1 بهمن 1398

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۲۵ خود که سوم دی ماه به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، ۱۰ مناسبت را به تقویم کشور اضافه کرد که یکی از آنها نامگذاری ۱۴ اسفند به‌عنوان روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه بود.

 به گزارش صدای پول  به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهرا یران، پیشنهاد اضافه شدن این مناسبت به تقویم رسمی کشور از طرف دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مطرح شد که با تصویب در شورای فرهنگ عمومی به تأیید نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در نهایت، روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه همزمان با روز احسان و نیکوکاری در ۱۴ اسفند، به تقویم کشور اضافه شد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دلیل نام‌گذاری روزی برای ترویج سنت قرض‌الحسنه در تقویم کشور را احیای فرهنگ قرض‌الحسنه و نقش آن در توانمندسازی اقشار متوسط و ضعیف، عنوان کرده است. قرض‌الحسنه علاوه بر حمایت و توانمندسازی افراد، می‌تواند چرخ اقتصاد را به حرکت بیندازد و نه تنها فرد قرض‌گیرنده بلکه جمعیت بیشتری از مزایای این سنت نیک بهره‌مند شوند.

اهمیت قرض‌الحسنه تا جایی است که نشریه معتبر بنکر به‌عنوان یکی از مراجع رتبه‌بندی بانک‌ها و مؤسسات مالی، در بخشی مستقل به بررسی عملکرد بانک‌ها و مؤسسات اسلامی می‌پردازد. این نشریه در آخرین ارزیابی خود طی دو سال گذشته، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را با توجه به شاخص‌های عملکردش به‌عنوان ده رتبه اول بانک‌های ایران و مؤسسات مالی اسلامی در جهان، معرفی کرده است.

چگونگی دستیابی بانک قرض الحسنه مهر ایران به این جایگاه و مطالعه مسیر موفقیت این بانک در ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه می‌تواند به تحقق اهداف نام‌گذاری ۱۴ اسفند با عنوان روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه کمک قابل توجهی داشته باشد.

تأکید مراکز مالی بین‌المللی بر رواج قرض‌الحسنه

جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام در نمایشگاه و کنفرانس سرمایه‌گذاری جهان اسلام که هر سال با مشارکت سازمان همکاری اسلامی اهدا می‌شود، از سال ۲۰۱۱ به افرادی اعطا می‌شود که موفقیت‌های الهام‌بخشی برای ترویج اقتصاد اسلامی در سطح جهان داشته‌اند.

این جایزه در سال ۲۰۱۹ به پاس تلاش برای ترویج بانکداری اسلامی، توسعه تولید صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و اشتغال‌زایی و کارآفرینی به دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اعطا شد و حالا نخبه اقتصادی جهان اسلام با پیشنهاد ثبت یک روز در تقویم رسمی کشور، قصد دارد با ترویج این فرهنگ حسنه، جمعیتی به وسعت ایران از مزایای قرض‌الحسنه بهره‌مند شوند.

قرض‌الحسنه که پیش از این به‌دلیل عملکرد برخی بانک‌های تجاری در تجهیز و تخصیص منابع آن، در حال از دست دادن جایگاه خود در جامعه بود، با تأسیس بانک‌های تخصصی جایگاه خود در نظام بانکی کشور و همچنین در بین مؤسسات مالی جهان را باز پس‌گرفته؛ تا جایی که ارزیابی نشریه بنکر از بانک‌ها و مؤسسات مالی نشان داد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پیش‌تاز نظام بانکی ایران و مؤسسه مالی برتر اسلامی در سطح جهان است.

عملکرد این بانک تخصصی در شاخص‌های بانکداری و اهتمام به رعایت اصول بانکداری مدرن تا جایی است که دکتر فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در دوازدهمین سالگرد تأسیس این بانک، استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای تحقق آرمان‌ها و آموزهای دینی توسط این بانک را گامی بلند برای رفع محرومیت در کشور دانسته است.

گستره قرض‌الحسنه از روستاها تا صنایع

بررسی اقدامات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نشان می‌دهد این بانک چگونه توانست در ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه در کشور، نقش داشته باشد. این بانک طی بیش از ۱۲ سال فعالیت خود با ارائه خدمات به ۸ میلیون مشتری و پرداخت تسهیلات به بیش از ۶ میلیون نفر به ایفای نقش و انجام وظیفه خود در راستای ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه در کشور پرداخته است.

منابع کم‌هزینه قرض‌الحسنه بدون سود و با کارمزد ۴ درصدی، اصناف، مشاغل و گروه‌های گوناگونی را تحت پوشش خود قرار داده‌اند. روستاییان در بخش‌های کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی، یکی از گروه‌های هدف این وام‌ها هستند.

حمایت از طرح‌های تولیدی و اشتغال‌زایی با همکاری سازمان‌های حمایتی مانند بنیاد برکت، کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان بسیج سازندگی هم از اقداماتی است که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای ترویج سنت قرض‌الحسنه در پیش گرفته است. مشاغلی مانند قالیبافی و نیز تولید کالاهای صنعتی از دیگر گروه‌های هدف در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران هستند.

ترویج سنت قرض‌الحسنه در شبکه بانکی

ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه علاوه بر جامعه هدف، در میان نظام بانکی کشور نیز دارای اهیمت است و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌عنوان بانک تخصصی در این زمینه می‌تواند مروج این سنت حسنه در نظام بانکی کشور باشد.

در حالی که مجموع شبکه بانکی کشور به‌ طور میانگین تنها نیمی از منابع قرض‌الحسنه را به تسهیلات قرض‌الحسنه تخصیص می‌دهند، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۹۰ درصد این منابع را به اعطای این تسهیلات اختصاص داده است. بر اساس قانون عملیات بانکی بدون ربا، تنها محل مجاز تخصیص منابع قرض‌الحسنه، پرداخت وام قرض‌الحسنه است که مهر ایران نشان داده به‌طور جدی به این قانون پایبند بوده است.

با توجه به عملکرد این بانک در نحوه تجهیز و تخصیص منابع که در هر دو طرف، صرفاً از طریق قرض‌الحسنه انجام می‌شود و همچین صورت‌های مالی که نشان‌دهنده کارکرد مثبت قرض‌الحسنه هستند، بانک مهر ایران می‌تواند مروج فرهنگ قرض‌الحسنه در شبکه بانکی کشور باشد.

Twitter Google+ Facebook
304 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

آخرین اخبار
پربازدید ها
مهمترین ها